Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 349 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “Tjejer försöker inte aktivt mörda varandra” : En studie om ungdomars uppfattning om våldsbrottslighet bland jämnåriga

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Samin Izadkhah; Aya Faraj; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate and understand how adolescents perceive juvenile delinquency among their peers. The aim was to identify and analyze potential factors influencing adolescents' perceptions. LÄS MER

  2. 2. Riskkommunikation i media : En kvalitativ innehållsanalys av svensk dagspress efter höjd terrorhotnivå i Sverige

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Agnes Ilvell; Sara Alfredsson; [2024]
    Nyckelord :Riskkommunikation i media; känslor; nyhetsrapportering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka riskkommunikation rörande förhöjd terrorhotnivå i Sverige. Studien kommer främst fokusera på hur artiklarna kommunicerar risken bakom hotet och hur de beskrivs. Artiklarna är från Sveriges två största tidningar Aftonbladet och Expressen. LÄS MER

  3. 3. Politisk kommunikation på Instagram ur ett visuellt perspektiv : Hur används personifierade budskap på Instagram med en fallstudie på Ulf Kristersson

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Olle Wester; Henrik Weilander; Alicia Brasch Flodén; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Instagram; personification; Ulf Kristersson; Moderaterna.; Politisk kommunikation; Instagram; personifiering; Ulf Kristersson; Moderaterna.;

    Sammanfattning : Studien ämnar att utröna vilka semiotiska verktyg som används för att konstruera en bild av UlfKristersson på hans Instagramsida samt hur budskap blir personifierade. Detta görs genom en kvalitativ textanalys i form av en visuell textanalys. LÄS MER

  4. 4. Språkliga uttryck i en digital miljö : En jämförande tematisk analys av språkliga uttryck på Facebook och Tiktok

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Wilma Wenåker; Emma Wilkenson; [2023]
    Nyckelord :platform vernacular; social media; linguistic expressions; plattformsdialekter; sociala medier; språkliga uttryck;

    Sammanfattning : Tillväxten av sociala medier är väletablerad, idag kommunicerar vi inte bara ansikte mot ansikte, utan även via våra sociala medier. Målet med studien är att öka förståelsen för hur interaktion i kommentarsfält kan skilja sig åt mellan två plattformar kan kunskapen om plattformsdialekter öka. LÄS MER

  5. 5. Personliga åsikter eller marknadsföring? : Om gränsdragningen mellan yttrandefrihet och marknadsföring i sociala medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013); Karlstads universitet/Avdelningen för juridik

    Författare :Asal Kouaiber; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföring; yttrandefrihet; sociala medier; influencer; influencer marketing;

    Sammanfattning : Internet har inneburit en teknisk revolution, vilket har medfört att användningen av traditionell tv, radio och dagstidningar har minskat medan tiden som läggs ner på massmedier på internet har ökat. Genom denna teknikutveckling har yrket influencer vuxit fram. LÄS MER