Sökning: "C- utemiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden C- utemiljö.

  1. 1. Analysis of the Performance of Different DWDM FilterTechnologies for Mobile Fronthaul Applications

    Master-uppsats, KTH/Skolan för informations- och kommunikationsteknik (ICT)

    Författare :Fredrik Ahlbom; [2016]
    Nyckelord :DWDM; mobile fronthaul; C-RAN; AWG; TFF; Interleaver; DWDM; mobile fronthaul; C-RAN; AWG; TFF; Interleaver;

    Sammanfattning : In recent years, several studies and simulations have been made on changing the current Radio Access Network (RAN) architecture into a more centralized access network where the base band processing is done in a central oce (CO) instead of out by the antenna site. This new architecture is denoted as the mobile fronthaul and is planned to be in use for the coming 5G network. LÄS MER

  2. 2. Framtidens energieffektiva förskola : Gestaltning och formgivning av en naturförskola i passivhusteknik

    M1-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Sofia Lööv; [2013]
    Nyckelord :passive house; preschool; patio; environment; nature; freedom; energy efficient; safety; stimulation; freedom with responsibility; social-; economic- and organic sustainaibility; passivhus; förskola; energieffektivitet; miljö; natur; trygghet; stimulans; nyfikenhet; lärande under lek; frihet under ansvar; social-; ekonomisk- och ekologisk hållbarhet;

    Sammanfattning : Daggkåpan är en förskola som projekterats i passivhusteknik. Förskolan är en naturförskola, vilket främst innebär att i stort sett all verksamhet bedrivs utomhus. Byggnaden är i två plan vilket gör att tomtarean kan utnyttjas till mer utomhusvistelse. Förutsättningar för att bedriva verksamheten inomhus finns även. LÄS MER

  3. 3. Utveckling genom upplevelse och erfarenheter

    C-uppsats,

    Författare :Mikael Flising; betti Araghi; [2010]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; Naturskolan; Integration; Social;

    Sammanfattning : Syfte:Syfte med denna studie är att undersöka om och hur utomhuspedagogik via gemensamma upplevelser ocherfarenheter, kan användas för att stödja lärande och social utveckling.Frågeställningar:För att besvara vårt syfte har vi använt oss av följande frågeställningar:Vad innebär lärande med hjälp av utemiljön (exempelvis skolskog/skolträdgård)?Hur arbetar pedagogerna med att skapa lärande i utemiljön för barnet? Hur används dessa erfarenheter i senarelärande (inomhus)?Hur tar pedagogerna tillvara de erfarenheter och kunskaper som barnet bär med sig från sitt hemland?Anser pedagoger att denna form av lärande kan stödja social utveckling?Bakgrund och metod:Vår studie bygger på hur pedagogerna skapar möjligheter för lärande i utemiljö för barn och ungdomar och vivill undersöka hur utomhuspedagogik via gemensamma upplevelser och erfarenheter, kan användas för att stödjasociala processer i förskolan och skolan. LÄS MER

  4. 4. Jag leker inte, jag jobbar. Fast på låtsas. En studie om barns lek i utemiljö - Idon`t play, I work. But not for real. A study about children`s play in an outdoor environment

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Charlotte Kvist; Cecilia Jonzon; [2010]
    Nyckelord :lek; lärande; utomhusmiljö; pedagogens roll; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : Jonzon, C & Kvist, C (2009). ”Jag leker inte, jag jobbar. Fast på låtsats.” En studie om barns lek utomhus. LÄS MER

  5. 5. Ljudinstallationer i Sveriges utemiljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Thomas Erlandsson; [2010]
    Nyckelord :Landskapsarkitektur; Ljud; Ljudinstallationer; Ljudkonst; Ljudkvalitet; Ljudlandskap; Ljudlekredskap; Ljudmiljö;

    Sammanfattning : When visiting Scaniaparken in Malmö you have the possibility of listening to music streaming out of grass-covered hills. In Helsingborg children can compose their own music and play for their friends on the playground. On a square in Nacka Strand you can hear birds singing in the quiet intervals of traffic. LÄS MER