Sökning: "Demokratiarbete"
Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade ordet Demokratiarbete.
1. Förskolepersonals perspektiv på demokratiarbete i förskolan : En kvalitativ studie om förskolepersonals beskrivningar av upplevelser och syn på demokratiarbetet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : The purpose of this study is to make visible preschool staff's conceptions of how democratic work in preschool can be manifested through play and planned teaching, and to answer this purpose, we have also chosen three questions that are connected to the purpose. We have used qualitative semi-structured interviews as a method where we have interviewed eight different people who are active in the preschool. LÄS MER
2. "Ska jag berätta några roliga grejer till dig?" : Barns beskrivningar av aktiviteterna på fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. “Är det ok med en 10 meter hög röd snopp i en rondell?” : En studie om bildlärares tal om bildämnets demokratiska potential
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Skolan har förutom kunskapsuppdraget även ett demokratifostrande uppdrag som ska genomsyra alla skolans verksamheter och aktiviteter. Ett demokratiargument motiverar bildämnet i kursplanen vilket i forskning främst lyfts genom bildämnets kommunikativa aspekter. LÄS MER
4. Demokratiarbetet på fritidshemmet : Vilka förhållningssätt och lärarstilar framkommer ur fritidshemspersonalens beskrivningar.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie undersökte fritidshemspersonalens beskrivningar av demokratiarbetet utifrån de tre principerna; påverka, ta ansvar och delta. Pihlgrens (2015) fem lärarstilar användes som analysverktyg för att kunna bidra med kunskap om fritidshemspersonalens förhållningssätt. LÄS MER
5. Elevers perspektiv på inflytande och delaktighet i ett fritidshem : “Ibland är det skönt att säga vad man tycker och få vara med och bestämma”
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Elevers inflytande och delaktighet är en viktig del av demokratiarbetet i fritidshemmet. Tidigare forskning visar att många lärare anser att demokratiuppdraget är viktigt men svårt att genomföra. Studier pekar på hur vuxna både möjliggör och begränsar elevernas möjligheter till inflytande och delaktighet. LÄS MER