Sökning: "EMV egna märkesvaror"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden EMV egna märkesvaror.

  1. 1. EMV - köps för att det är billigt, eller?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Reuterwall; Austeja Jagintaviciute; Klas Ekstrand; [2024]
    Nyckelord :Egna märkesvaror; EMV; attityd; konsumentbeteende; lågkonjunktur; inflation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: EMV - köps för att det är billigt, eller? Datum för seminarium: 2024-01-10 Kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Klas Ekstrand, Austeja Jagintaviciute och Ebba Reuterwall Handledare: Sofia Ulver Frågeställning: Hur ser sambandet mellan upplevd försämrad ekonomi och konsumentens förhållande till EMV under en lågkonjunktur i Sverige? Studiens syfte: Studiens syfte är att utreda konsumentattityd och konsumentbeteende i förhållande till EMV-varor på den svenska marknaden under tider av nationell ekonomisk kris med lågkonjunktur och inflation. Teoretiskt ramverk: Studiens teoretiska ramverk tar utgångspunkt i Burton, Liechtenstein, Netemeyer & Garretsons (1998) modell som visar vilka samband det finns mellan EMV-attityd och variablerna Konsument-pris-uppfattning, konsumentbeteenden samt affärsbenägenhet. LÄS MER

  2. 2. Egna märkesvaror och e-handel inom dagligvarumarknaden : Förbättring eller försämring av konkurrensen när egna märkesvaror och e-handel tar marknadsandelar?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jakob Ödborn Jönsson; Edvin Dahl; [2023]
    Nyckelord :The grocery market; own-brand goods; e-commerce; Dagligvarumarknaden; egna märkesvaror; EMV; e-handel;

    Sammanfattning : Den svenska dagligvarumarknaden kännetecknas av en oligopolmarknad med hög marknadskoncentration. Marknaden domineras av tre aktörer som tillsammans utgör 90% av dagligvarumarknaden. Detta medför att kritik riktats mot dagligvarumarknaden när priserna stigit med mer än 20% i jämförelse med den generella prisökningen på 10%. LÄS MER

  3. 3. Private label effect on small producer business development : a multiple-case study from a producer perspective

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Emelie Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Business strategy; food producer; food retail; power and dependency; primary producers Swedish University;

    Sammanfattning : There is an unstable environment surrounding us today with varying interest rates, increased commodity and energy prices. With price increases in many areas at the same time there has been a successively decrease in people’s private budget. With less money to spend, the hunt for low-price products in food retail has increased. LÄS MER

  4. 4. Vårt eget märke?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nils Englund; Tove Hjelte Ekelund; Elsa Sjöberg; [2022]
    Nyckelord :Lojalitet; EMV; variationssökning; konsumentbeteende; varumärke Loyalty; private label; variety-seeking; consumer behavior; brand; Business and Economics;

    Sammanfattning : Our own brand? - A qualitative study of loyalty to the grocery trade's private labels Research question: Is there any form of loyalty to private labels in the Swedish grocery trade, and what are the reasons for this? Purpose: To investigate the reasons behind consumers' loyalty to private labels in the Swedish grocery trade. As part of this, consumers' tendency for variety-seeking against private labels is also examined. LÄS MER

  5. 5. Varumärke som varumärke? : En kvalitativ studie om konsumenters inställning till egna märkesvaror respektive leverenantörers märkesvaror

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :My Lovén; Emma Rydeberg; [2019]
    Nyckelord :brand; buyer decision process; consumer; evoked set; EMV; LMV; varumärke; köpbeslutsprocessen; konsumenter; evoked set; EMV; LMV;

    Sammanfattning : Syfte: Butikskedjornas egna varumärken har utvecklats och förändrats. Studien syftar till att öka förståelse för hur konsumenters inställning till varumärken påverkas av butikskedjornas utveckling av egna märkesvaror och leverantörers märkesvaror, i det tredje steget av köpbeslutsprocessen. LÄS MER