Sökning: "Entreprenöriellt Lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 102 uppsatser innehållade orden Entreprenöriellt Lärande.

  1. 6. Entreprenöriellt lärande i teknikundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mohammed Hih; [2021]
    Nyckelord :Entrepreneurship; entrepreneurial learning; entrepreneurial approach; entrepreneurial leadership; technology; upper secondary school; Entreprenörskap; entreprenöriellt lärande; entreprenöriellt förhållningssätt; entreprenöriellt ledarskap; teknik; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket, 2011a) ses entreprenöriella förmågor och kompetenser som vägen framåt för att förbereda eleverna för de utmaningar som finns i dagens samhälle. Det utvecklar deras kreativitet, förmåga att ta initiativ och ansvar, samt stimulerar motivationen och engagemanget hos dem. LÄS MER

  2. 7. Elevers upplevelser av Ung Företagsamhet: undervisningsaspekter för motivation och tillfredsställelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annica Bragsjö Hultén; [2021]
    Nyckelord :Entreprenöriellt lärande; elevperspektiv; lärandemotivation;

    Sammanfattning : Att lära till entreprenör har sedan början av 2000-talet varit en central del av gymnasieskolans uppdrag (Skolverket, 2011) och som en del av kursen entreprenörskap nyttjar idag flera svenska gymnasieskolor Ung Företagsamhet (Ung Företagsamhet, 2021). UF innebär att arbeta i projektform med tydligt upplägg och många viktiga deadlines för eleverna (Ung Företagsamhet, 2021). LÄS MER

  3. 8. Att lära ut (och in) för framtidens arbetsmarknad : En intervjustudie med lärare som utformat undervisning genom entreprenöriellt lärande

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefine Engelbrechtsen; [2021]
    Nyckelord :entreprenöriellt lärande; högstadielärare; lgr11; kritisk teori; Marx ekonomikritik;

    Sammanfattning : År 2009 förankrades begreppet entreprenörskap i läroplanen för grundskolor i Sverige. Begreppet härstammar från strategin om det livslånga lärandet (EU, 2018) vilket i förlängningen framställts i en tämligen diffus definition avseende hur det bör tillämpas i undervisning. LÄS MER

  4. 9. Entreprenöriellt lärande i förskolan - om möjligheter och hinder : En kvalitativ studie om hur förskolans pedagoger och inomhusmiljö möjliggör för barn att utveckla entreprenöriella förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :My Matalamaa; Sandra Åkerlund; [2020]
    Nyckelord :Entreprenöriellt lärande; pedagoger; förhållningssätt; miljö; material;

    Sammanfattning : Entreprenöriellt lärande ska löpa som en röd tråd genom hela det svenska utbildningssystemet men det finns till synes inga tydliga riktlinjer för hur detta arbete kan se ut i praktiken. Inte heller i styrdokument som förskolans läroplan finns det tydliga riktlinjer för hur förskolans pedagoger ska omsätta det i handling. LÄS MER

  5. 10. Entreprenörskapsutbildning ur ett motivationsperspektiv : En studie om hur elever uppfattar att entreprenörskapsutbildning bidrar till en ökad motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Kristoffer Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Entreprenörskapsutbildning; Entreprenöriellt lärande; Värdeskapande lärande; Entreprenörskap i skolan; Motivation; Målteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka effekterna av entreprenörskapsutbildningi skolan utifrån ett motivationsperspektiv. Flera forskare är eniga om attmotivation är en viktig förutsättning för att elever ska ta till sig utbildningen. LÄS MER