Sökning: "Entreprenöriellt Lärande"

Visar resultat 21 - 25 av 102 uppsatser innehållade orden Entreprenöriellt Lärande.

  1. 21. Entreprenöriellt lärande med avseende på barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Amra Muhamedagic; [2017]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; entreprenöriellt lärande; förskola; förskolechefer; hinder; möjligheter;

    Sammanfattning : Entreprenöriellt lärande är ett relativt nytt begrepp inom förskolan. Enligt direktiv från regeringen så ska det entreprenöriella lärandet likna en röd tråd genom det svenska utbildningsystemet. LÄS MER

  2. 22. Estetiska lärprocesser i gymnasieskolan efter införandet av Lgy11 : En kvalitativ studie om lärares syn på skapande, estetiskt kunnande och entreprenöriellt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Petra Frank; [2017]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; estetiska lärprocesser; entreprenöriellt lärande; Lgy11; skapande;

    Sammanfattning : I och med införandet av den nya läroplanen Lgy11 har estetisk verksamhet som eget skolämne förminskats. Genom läroplansrevideringen i juli 2017 har formuleringar om skapande inskrivits i övergripande mål och riktlinjer och därmed har ansvaret för estetiska lärprocesser fördelats på alla ämneslärare. LÄS MER

  3. 23. Socialt entreprenörskap och entreprenöriellt lärande : Hållbara förhållningssätt för skolan; och för framtiden - Elevers erfarenheter utifrån ett relationellt specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Anette Onn; [2017]
    Nyckelord :Entrepreneurial learning; Inclusion; Relational perspective; Special Needs Education; Social entrepreneurship; Entreprenöriellt lärande; Inkludering; Relationellt perspektiv; Socialt entreprenörskap; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate pupils’ experiences of social entrepreneurship and entrepreneurial learning in upper secondary school, from a relational Special Needs Educational perspective. How pupils’ in difficulties are affected, and benefit from social entrepreneurship and entrepreneurial learning is of particular interest as well as how these approaches can be related to inclusive education. LÄS MER

  4. 24. ”Jag kan om jag vill, typ...” : En kvalitativ studie om hur elever förstår sitt lärande och hur undervisningen förebyggande kan stödja eleverna i lärprocessen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Catarina Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Entreprenöriellt lärande; Formativ bedömning; Förebyggande stöd; Inre motivation; Metakognition; Proximal utvecklingszon; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att med utgångspunkt i elevernas förståelse för sitt lärande öka förståelsen för hur lärare i ett förebyggande arbete, utifrån hur undervisningen struktureras och organiseras, kan stödja elevernas lärande. Hur kan eleverna ges stöd men även möjlighet till att kunna vara delaktiga och ta ansvar i sin lärprocess? Kunskap om hur lärandet ser ut från elevperspektivet är viktigt för lärare att veta, så de kan planera en undervisning som möter elevernas behov. LÄS MER

  5. 25. Det entreprenöriella fritidshemmet - ett långsiktigt lärande : En kvalitativ studie om hur några fritidslärare förhåller sig till entreprenöriellt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Annie Steen; Josefine Eriksson; [2017]
    Nyckelord :skola; entreprenörskap; entreprenöriell; företagsam; lärande; förmåga; fritidshem; fritidslärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur några fritidslärare talar om begreppet entreprenöriellt lärande samt hur de talar om hur de kan främja entreprenöriella förmågor hos eleverna vilket även motsvarar studiens frågeställningar. Studien är en kvalitativ undersökning där två intervjuer gjordes med verksamma fritidslärare som vi fick kontakt med genom vår verksamhetsförlagda utbildning. LÄS MER