Sökning: "Förutsättningar för uppdraget"

Visar resultat 1 - 5 av 336 uppsatser innehållade orden Förutsättningar för uppdraget.

  1. 1. Vad innebär egentligen en likvärdig utbildning i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Holmberg; Izabella Fernkvist; [2024-02-29]
    Nyckelord :Likvärdig utbildning; Förskola; Systematiskt kvalitetsarbete; Inkludering; Relationer; Resurser; Särskilt stöd; Läroplan; Skollagen; Uppfattningar; Lokala styrningskedja; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Denna studie har i syfte att undersöka fenomenet likvärdig utbildning och vad sex olika aktörer inom förskolans lokala styrningskedja har för uppfattningar om dess innebörd och hur det förverkligas i praktiken samt vilka faktorer som anses viktiga. Alla aktörer i den lokala styrningskedjan har en stor påverkan på förskolan och därmed vill vår studie ta reda på hur dessa samarbetar och hur de arbetar för att uppnå en likvärdig utbildning inom en och samma kommun. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppfattningar om specialpedagogiskt arbete i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Enander; Alexandra Larsson; [2024-02-27]
    Nyckelord :specialpedagogik; insatser; stöd; förskollärare; intervju;

    Sammanfattning : I enlighet med ”Läroplanen för förskolan” (2018) ska förskolan särskilt uppmärksamma de barn som av olika skäl har behov av mer ledning och stimulans eller särskilt stöd. Vidare ska de barn som har behov av mer stöd och stimulans få detta anpassat utifrån sina individuella behov och förutsättningar. LÄS MER

  3. 3. Response to intervention (RTI) i grundskolan. En systematisk litteraturstudie kring förutsättningar och hinder för implementering i motsvarande svenskt lågstadiet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Sundström; [2024-02-20]
    Nyckelord :grundskola; stödinsatser; RTI; Implementering; specialpedagog;

    Sammanfattning : Särskilt stöd sätts fortfarande in för sent i Sveriges grundskolor och mycket tyder på att skolor har svårt att hitta fungerande rutiner för detta arbete. Response to intervention är ett ramverk för stödinsatser som utarbetats i USA för att säkerställa tidig identifiering och stöd för elever som riskerar svårigheter i sin kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi inte en självklarhet för lärare i grunskolan : Lärares erfarenheter av att möta elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i grunskolans tidigare åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Olsson; [2024]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; stöd; anpassningar; undervisning;

    Sammanfattning : All children have the right to an equitable education based on their different prerequisites.Schools should give all pupils the opportunity for a well-functioning education. Pupils whohave any form of reading and writing difficulties have the right to adaptation based on theirindividual needs and prerequisites. LÄS MER

  5. 5. När utbildningsnivå trumfar beprövad erfarenhet : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare leder det förebyggande arbetet mot konflikter i relation till undervisningsansvaret.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sofia Öberg; [2024]
    Nyckelord :Arbetslag; Barnskötare; Förskollärare; Konflikter; Sociokulturella perspektivet; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare leder det förebyggande arbetet medkonflikthantering i arbetslaget med fokus på det undervisande uppdraget. Studien utgår från detsociokulturella perspektivet och en kvalitativ metoden med intervju som datainsamlingsmetod. LÄS MER