Sökning: "FOMO fear of missing out"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden FOMO fear of missing out.
1. Rädslan att missa en bra investering
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka sambandet mellan Financial Fear of Missing Out (F-FOMO) och antal kronor investerat. Studien särskiljer sig då den använder sig av experimentell manipulation för att undersöka om denna relation påverkas av ett tilldelat riskscenario. LÄS MER
2. ”Shame of missing out”, det nya FOMO : En kvalitativ intervjustudie om hur känslor hos unga kvinnor upplevs när influencers uppmanar till konsumtion på Instagram.
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : With the increasing trust and power of influencers on social media, more research and information are needed on how influencers affect the emotions of their followers. The climate that exists on social media today contributes to calls for unsustainable consumption, which is something that influencers in particular contribute to. LÄS MER
3. Hur påverkar kommersiell FOMO (Fear of missing out) individers spelande med pengar?
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : FOMO, förkortning för ”Fear of missing out” är ett fenomen som idag används av företag i marknadsföringssyfte eftersom FOMO är en känsla som kan öka chanserna att en konsument köper deras produkter eller tjänster. Företagen vill alltså skapa en rädsla att gå miste om deras produkt eller tjänst. LÄS MER
4. Att konsumera lycka : En kvalitativ intervjustudie om känslor, konsumtion och medieteknologier
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : I dagens digitala medielandskap har konsumenter större tillgänglighet till konsumtion av mode, på både gott och ont. Relationen mellan känslor och konsumtion av mode är i en ständig rörelse, där känslorna förändras genom processen. LÄS MER
5. Investeringar i en digital värld : En kvalitativ undersökning om hur onlinemedier används av investerare i kryptovalutor och aktier
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Studien undersöker utifrån investerares perspektiv hur de upplever risker kopplade till investeringar i kryptovalutor samt aktier, hur de med hjälp av onlinemedier hanterar riskerna och hur onlinemedier används för att fatta ett köpbeslut. Vidare undersöks skillnader mellan dessa två typer av investerare i relation till risktagande, riskhantering och köpbeslut. LÄS MER