Sökning: "Gåtur"
Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade ordet Gåtur.
1. Trygghet : - En fallstudie i Kroksbäck
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : This bachelor's thesis aims to study security from a residential perspective. The study has been carried out using a qualitative method with interviews and walking-along tours, it has a basis in a geographically defined case study of the residential area Kroksbäck. LÄS MER
2. Erfarenhetsåterföring från moderna utbildningsmiljöer i högstadiet
Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskapSammanfattning : Inom de kommande åren kommer många nya skolor att byggas och renoveras. För att dessa ska fungera så bra som möjligt är det viktigt att erfarenheter från tidigare skolor samlas in och överförs, en så kallad erfarenhetsåterföring. Denna studie är en sådan erfarenhetsåterföring från tre moderna skolor i Sollentuna. LÄS MER
3. Understanding children's perceptions and use of the neighbourhood: a participatory method : A Malmö case study focused on aspects of liveability
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : This thesis aims to develop a participatory method with children that allows them to organically share their experiences of the built environment, for urban planning bodies to utilise and integrate children’s localised knowledge and expertise in their work. The method development was conducted for Malmö’s Planning Office (SBK), who highlight a lack of qualitative data on children’s use of space and experiences of their built environment, preventing the proper fulfilment of children’s needs in their planning work. LÄS MER
4. Utmaningar & möjligheter med barnkonsekvensanalys : Implementering av barnkonsekvensanalys i trafikplanering
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Inkluderandet av barn i planeringsprocesser är en aktiv diskussion i samhället då barn som grupp ofta blir åsidosatta i sitt deltagande. Barn utgör ungefär 25 procent av befolkningen men de utgör 100 procent av vår framtid, vilket innebär att de bör ges möjlighet att påverka det samhälle de växer upp i. LÄS MER
5. Förskolans lärmiljöer : En fallstudie om förskolans lärmiljöer i tidigare och nybyggda förskolelokaler
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om förskolans lärmiljöer och om faktorer som tillskrivs möjligheter och begränsningar för förskolans uppdrag i befintliga och nybyggda förskolelokaler. Själva processen och framtagandet av den nybyggda förskolan ingår i undersökningen utifrån förskolepersonalens och skolledningens perspektiv. LÄS MER