Sökning: "Geografiundervisning i gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Geografiundervisning i gymnasiet.

  1. 1. Geografilärares syn på undervisning om klimatförändringar : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Habib; [2023]
    Nyckelord :Geografiundervisning i gymnasiet; Klimatförändring; ämnesdidaktik; pedagogisk; lektionsplanering; Geografiundervisning i gymnasiet.;

    Sammanfattning : Climate change is a current problem in the news and something that is happening in our society; thus, geography teachers must educate students about it. According to my past teaching experience, many high school students lack a deep understanding of climate change, and many geography teachers are unsure of how to educate students on climate change. LÄS MER

  2. 2. Geografiläraren + fältstudier= sant? : Geografilärarens perspektiv om val, ramfaktorer och platsens påverkan på fältstudier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Filippa Eriksson Röhnisch; [2020]
    Nyckelord :fältstudier; geografiundervisning; lärare; platsen; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Sedan år 2011 står det explicit i kursplaner för geografiämnet att fältstudier ska vara en del av undervisningen. Syftet med denna studie var att framställa och analysera den syn, uppfattningar och upplevelser som geografilärare har angående fältstudier som roll i sin geografiundervisning. LÄS MER

  3. 3. Landskapet som lärmiljö : -en studie om hur pedagoger nyttjar Kalmars närområde för fältstudier i geografiämnet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Maria Stroka; [2017]
    Nyckelord :Geografi; utomhuspedagogik; undervisning; fältstudier; närområde; torg; järnväg; Kalmar;

    Sammanfattning : I Skolverkets läroplan (2011) för ämnet geografi nämns det att fältstudier och exkursioner ska integreras i geografiundervisning på gymnasiet och i grundskolans senare år årskurs 7-9. Geografi är ett skolämne som är relativt nytt i sin nuvarande form och har under en period varit uppdelad inom naturkunskaps- och samhällskunskapsämnena i skolan. LÄS MER

  4. 4. Vilka geografiska kunskaper prioriteras i kursplanen? : En jämförande textanalys av kunskapssyn mellan kursplanen för Geografi i Lpo94 och Lgr11.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Brannestål; [2014]
    Nyckelord :Utbildningsfilosofi; Kunskapsteori; Geografi;

    Sammanfattning : Debatten kring skolan har varit intensiv de senaste åren allt sedan svenska skolresultat börjat sjunka i internationella resultatjämförelser. Samtidigt som vi jämför oss allt mer med andra länder ökar globaliseringen, kommunikationerna och samhällsutvecklingen. LÄS MER

  5. 5. Med PBL i geografiundervisningens centrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Filip Persson; [2012]
    Nyckelord :Geografi; Gymnasieskola; Kunskapssyn; Lärande; Läroplan; PBL; Styrdokument; Undervisning; Utveckling; Ämnesintegrering;

    Sammanfattning : I det här arbetet behandlas PBL och hur det fungerar som arbetssätt i geografiundervisning på gymnasiet. Jag undersöker vilka positiva respektive negativa aspekter det finns med att använda PBL i verksamheten samt vad arbetssättet utifrån dess positiva sidor kan tillföra geografiundervisning på gymnasiet. LÄS MER