Sökning: "Judith Eriksson"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Judith Eriksson.

  1. 1. "Ingen vet vem jag är" : Queer ambivalens i Pär Lagerkvists Dvärgen

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jessica Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Pär Lagerkvist; The Dwarf; ambivalence; queer theory; reparative reading;

    Sammanfattning : In this essay, I study ambivalence in Pär Lagerkvist's (1891–1974) novel The Dwarf (1944). The ambivalence is primarily expressed through Lagerkvist's use of contrasts, and enhanced by the unreliable narrator. LÄS MER

  2. 2. Människa, teknik och sexuell njutning. Levda erfarenheter av att använda lufttrycksvibratorer

    Master-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Genus- och sexualitetsnormer; sexleksaker; onani; sexuell värdehierarki; cyborg; gender and sexuality norms; sex toys; masturbation; sex hierarchy; Social Sciences;

    Sammanfattning : Through ten semi-structured interviews, with people identified as women and air pressure stimulator users, this study examines lived experiences of using air pressure stimulators. The stimulators serve as a prism to explore the gendered relationship between human, technology and sexual pleasure. LÄS MER

  3. 3. Eleven, läraren och texten : hur fyra lärare upplever att de arbetar med djupläsning i skönlitteratur i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emma Eriksson; Amanda Palmquist; [2019]
    Nyckelord :Djupläsning; omläsning; boksamtal; literacy; läsförståelse; högläsning; individuell läsning; meningsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att inom en hermeneutisk kunskapstradition, med hjälp av en kvalitativ metod och utifrån ett narrativt perspektiv samla in, presentera, beskriva och tolka ett begränsat urval självupplevda berättelser i vilka lärare i årskurs 4–6 talar om hur de arbetar med att stödja elevers djupläsning. I anslutning till detta syfte har följande forskningsfrågor formulerats: Hur upplever lärare att de arbetar med skönlitteratur för att för att stödja och utveckla elevers djupläsning? Finns en överensstämmelse mellan detta arbete hos lärarna och en forskningsförankrad syn på hur elever utvecklar sin djupläsning i skönlitteratur?   I studien undersöks lärares upplevelser av sitt arbete med att stödja och utveckla elevers djupläsning av skönlitteratur i årskurs 4–6 samt hur och i vilken grad detta arbete har anknytning till relevant forskning. LÄS MER

  4. 4. “He’s so powerful, so beautiful” : En ideologisk studie ur genussynpunkt om konstruerad maskulinitet och våld i  tv-serien True Blood

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Frida Eriksson Gelin; Felicia Lagerström; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna  uppsats  handlar  om  hur  tv-serien  True  Blood  konstruerar  diskurser  kring maskuliniteten genom hur de framställer sina manliga karaktärer. Genom en ideologisk läsning ur  genussynpunkt  görs  en kvalitativ  analys  som bildar en  tematiskt uppbyggd studie,  vars  resultat  diskuteras  utifrån  R.W. LÄS MER

  5. 5. Den könskodade samsjukligheten - En kvalitativ studie om hur socialsekreterare talar om samsjuklighet i förhållande till kön.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Sofia Eriksson; Mollie Lang; [2015]
    Nyckelord :kön; genus; samsjuklighet; missbruk; psykisk ohälsa; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this study, our aim is to analyse if social workers construct sex and maintain gender differences in their approach to men and women with comorbidity. We define a comorbid person as someone sustained from mental illness in general and who at the same time use substances. LÄS MER