Sökning: "Kontroversiella frågor i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Kontroversiella frågor i skolan.

  1. 1. 30 år av livsfrågor och undervisning : En studie av erfarna religionskunskapslärares upplevelse av förändringar inom livsfrågeundervisningen i grundskolans senare del

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Maya Andersson Fremén; [2024]
    Nyckelord :Livsfrågor; existentiella frågor; livsfrågeundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att förstå förändringar av elevers livsfrågor och lärares didaktiska val i livsfrågeundervisningen under de senaste 30 åren. Även lärarens förutsättningar och behov för undervisning av livsfrågor undersöks. LÄS MER

  2. 2. Kontroversiella frågor i bildämnet : En undersökning om hur bildämnet kan möjliggöra utvecklandet av demokratiska kompetenser genom arbete med kontroversiella ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Belinda Morén; [2023]
    Nyckelord :Visual arts education; democracy mission; controversial; dissident; discourse.; Bildämnet; demokratiuppdraget; kontroversiellt; oliktänkande; diskurs.;

    Sammanfattning : Vi är just nu i en tid av polarisering i det politiska klimatet där fler ämnen och frågor får kontroversiell laddning. Eftersom skolan är en plats där unga ska få möjlighet att utveckla demokratiska kunskaper och förmågor som i förlängningen ska fungera som en motståndskraft mot riskfyllda och odemokratiska beteenden måste ett aktivt arbete med demokratiuppdraget ske. LÄS MER

  3. 3. Kontroversiella frågor - möjlighet eller risk? : En litteraturstudie om kontroversiella frågor på högstadiet.

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Hugo Bergman; Arvid Malm; [2023]
    Nyckelord :Diskussion; kontroversiella frågor; samhällskunskap; lärande; samhällsstudie; skola;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vad det finns för bakomliggande faktorer för lärare att lyfta kontroversiella frågor i klassrummet samt hur lärare undervisar om kontroversiella frågor. Studien är en genomförd litteraturstudie som utifrån tre utvalda databaser undersöker och analyserar olika utvalda akademiska artiklar. LÄS MER

  4. 4. Hederskultur och hedersvåld : Att arbeta med hederskultur genom skönlitteratur i grundskolans årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Azra Haradini Bergqvist; Angelica Carlström; [2023]
    Nyckelord :Hedersrelaterat våld och förtryck; heder; skönlitteratur; kontroversiella frågor; Läroplanen för grundskolan 4-6; didaktiskt arbete; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur arbetet om hedersrelaterat våld och förtryck kan genomföras och planeras av lärare genom att använda skönlitterär åldersadekvat text. Boken Falafelflickorna (Wahldén 2018) används i detta arbete som verktyg i vår studie. LÄS MER

  5. 5. Samhällskunskapens särskilt kontroversiella frågor.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tove Vinberg; [2022-06-15]
    Nyckelord :Samhällskunskap; samhällskunskapslärare; kontroversiella frågor; kontrovershantering; lärarstrategier.;

    Sammanfattning : Skolan är en plats där elever med olika åsikts- och värderingsgrunder möts och där kontroverser och diskussioner tar en naturlig plats. Att hantera och diskutera kontroversiella frågor i undervisningen kan vara svårt och utmanande för lärare men också ett måste och en möjlighet för en utbildning som ska verka för demokratins fortlevnad. LÄS MER