Sökning: "Lärare informatik"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden Lärare informatik.

  1. 1. Discord i lärande, ett studentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Anton Aursnes; Ludvig Dageson; [2023]
    Nyckelord :Community of Inquiry; Interaktionsmetoder; Discord; Formellt lärande; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar erfarenheterna hos informatikstudenter vid Lunds universitet av att an-vända sociala medieplattformen Discord som en del av deras högre utbildning. Syftet med studien är att undersöka hur studenterna använder den, och deras uppfattade för- och nackdelar inom högre utbildning. LÄS MER

  2. 2. Digitala undervisningsverktyg i programmering - En kvalitativ intervjustudie över svenska mellanstadielärares val och användande av system

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Lisa Christensson; Emma Öster; [2023]
    Nyckelord :digitala undervisningsverkyg; digitala lärspel; mellanstadielärare; programmering; lärplattformar; Business and Economics;

    Sammanfattning : En kvalitativ intervjustudie som undersöker vilka faktorer som påverkar mellanstadielärares val och användning av informationssystem för undervisning i programmering. Studien finner att underlättande förhållanden, såsom tillgång till hjälp och fortbildning, samt lärarens eget intresse, är de mest framträdande faktorerna i valet av system. LÄS MER

  3. 3. Språkmodeller inom högre utbildning: En kvalitativ studie av två av LUSEM:s större utbildningsinstitutioners acceptans av språkmodeller

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Isac Nordberg; Jesper Olsson; [2023]
    Nyckelord :Large Language Models; acceptans; språkmodeller inom högre utbildning; UTAUT; ChatGPT; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur språkmodeller används och upplevs av lärare och ledning inom högre utbildning. Genom en kvalitativ intervjustudie har empiri samlats in, därefter analyseras den för att ge svar på frågor om användning och acceptans av teknologin inom högre utbildning. LÄS MER

  4. 4. Den digitala sociala studiemiljön : En kvalitativ studie om studenters upplevelser av att upprätthålla en social studiemiljö på distans

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Ida Eklund; Matilda Elf; [2023]
    Nyckelord :Group work; Digital tools; Distance education; Social study environment; Group affiliation; Grupparbete; Digitala verktyg; Distansundervisning; Social studiemiljö; Grupptillhörighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka och analysera studenters upplevelser och utmaningar i samband med användningen av digitala medier i distansundervisning med fokus på social studiemiljö och grupptillhörighet.Syftet är att bidra till en ökad förståelse för de faktorer som påverkar studenters upplevelse av prestation i en virtuell gruppmiljö. LÄS MER

  5. 5. "Digitalisering för digitaliseringens skull" : Lärares attityder till svenska skolans digitalisering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Martin Lindvik; Lukas Wallner; [2023]
    Nyckelord :digitalization; digital tools; digital competency; swedish school; teachers; attitudes; phenomenology; hermeneutics; interviews; digitalisering; digitala verktyg; digital kompetens; svenska skolan; lärare; attityder; fenomenologi; hermeneutik; intervjuer;

    Sammanfattning : Samhället i allmänhet och skolan i synnerhet har under ett antal år genomgått en paradigmskiftande digitaliseringsprocess. Sveriges regering har gett Skolverket i uppdrag att överse skolans digitalisering, men det slutgiltiga ansvaret landar på de enskilda användarna, d.v.s. LÄS MER