Sökning: "L-systems"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet L-systems.

  1. 1. Tolkning och rendering av L-system med beräknings-shaders

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Arvid Enochsson; [2020]
    Nyckelord :L-system; Lindenmayersystem; beräknings-shaders; vegetation;

    Sammanfattning : I detta arbete utförs en jämförelse av exekveringstid för tolkning och rendering av Lindenmayersystem (L-system), utfört av samma algoritm på CPU’n (eng. central processingunit) och GPU’n (eng. graphics processing unit). LÄS MER

  2. 2. Lindenmayer’s Defense: Generating projectile patterns in a video game environment using L-Systems

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Malmberg Christofer; Phan Henrik; [2017]
    Nyckelord :procedural content generation; Lindenmayer system; video game; mixed-initative;

    Sammanfattning : The potential of L-systems is explored byprocedurally generating patterns for use as video game content.By procedurally generating content for video games, thedevelopment costs of game development can be significantlyreduced. An artifact in the form of a tower defense game isdeveloped and tested to evaluate the generation algorithm. LÄS MER

  3. 3. Lindenmayer’s Defense: Generating projectile patterns in a video game environment using L-Systems

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Malmberg Christofer; Phan Henrik; [2017]
    Nyckelord :procedural content generation; Lindenmayer system; video game; mixed-initative;

    Sammanfattning : The potential of L-systems is explored byprocedurally generating patterns for use as video game content.By procedurally generating content for video games, thedevelopment costs of game development can be significantlyreduced. An artifact in the form of a tower defense game isdeveloped and tested to evaluate the generation algorithm. LÄS MER

  4. 4. SeamScape A procedural generation system for accelerated creation of 3D landscapes

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :Sebastian Ekman; Anders Hansson; Thomas Högberg; Anna Nylander; Alma Ottedag; Joakim Thorén; [2016-10-24]
    Nyckelord :Procedural generation; Computer Graphics; Unreal Engine; L-systems; Noise functions;

    Sammanfattning : This bachelor thesis rose from the idea of speeding up game production by using procedural generation techniques. Procedural generation in the project’s scope involves the algorithmic production of data which represents a 3D environment. LÄS MER

  5. 5. Procedurell Generering av Tredimensionella ”Pseudo-oändliga” Dungeons genom L-system

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Fabian Sturk; André Tran; [2016]
    Nyckelord :pcg; procedurell; procedural; games; maze; l-system; infinite; oändlig; dungeon; grammar expansion; grammatikexpansion;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen presenteras ett nytt sätt att procedurellt generera pseudo-oändligadungeons som kan traverseras i tre dimensioner. För att hålla genereringen koherent bådeunder och mellan spelsessioner utgår genereringen från ett ”seed”. Ett seed garanterar sammainnehåll på samma plats varje gång miljön genereras. LÄS MER