Sökning: "Linguistic competence"

Visar resultat 1 - 5 av 101 uppsatser innehållade orden Linguistic competence.

  1. 1. Barnmorskors erfarenheter av att handlägga förlossningar med rådande språkliga och kulturella barriärer : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Kamilla Davidsson; Sanna Rålin; [2024]
    Nyckelord :Cultural barriers; Experiences; Language barriers; Shared decision-making; Woman-centered care; Erfarenheter; Kulturella barriärer; Kvinnocentrerad vård; Partnerskap; Språkliga barriärer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Antalet immigrerade kvinnor i Sverige har ökat de senaste åren vilket utmanar barnmorskor i arbetet präglat av språkliga och kulturella barriärer. Dessa barriärer är för immigrerade kvinnor riskfaktorer för ojämlik vård samt högre morbiditet och mortalitet. LÄS MER

  2. 2. Kulturell kompetens inom sjuksköterskeyrket: Mellan verklighet och förväntningar. : En kvalitativ litteraturöversikt.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Madina Visayeva; Nahed Al Mohammad; [2024]
    Nyckelord :Nurse; experiences; transcultural care; culture; cultural competence; sjuksköterska; upplevelser; transkulturell omvårdnad; kultur; kulturell kompetens;

    Sammanfattning : Bakgrund: I vår globaliserade värld ökar antalet invånare födda utomlands i Sverige, vilket utmanar sjuksköterskor vid vården av patienter med annan kulturell bakgrund. Forskning visar att språkbarriärer kan leda till frustration hos både sjuksköterskor och patienter. LÄS MER

  3. 3. Språkbarriärer i förskolan : En kvalitativ studie utifrån förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Maja Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Preschool; communication; social learning; sociocultural perspective; language barriers.; Förskola; kommunikation; socialt lärande; sociokulturellt perspektiv; språkbarriär;

    Sammanfattning : En förutsättning för lärande i förskolan är god kommunikation och att skapa trygghet för barnen. Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur man kan minska/undvika språkbarriärer i förskolan genom att ge exempel på hur förskollärare uttrycker att de möter barn med annat modersmål. LÄS MER

  4. 4. Willingness to Communicate in EFL Classrooms: A Qualitative Study on the Perspectives of Upper Secondary Students in Sweden

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Jasmine Mohamed; [2023-10-17]
    Nyckelord :English; Willingness to Communicate; WTC; Student; Learner; EFL;

    Sammanfattning : This qualitative research paper aims to investigate the EFL learner perspective on WTC and which factors influence their WTC. Additionally, another aim is to investigate if there is a difference in WTC between English and Swedish for the learners and what causes it. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER