Sökning: "Litteratur Undervisning"
Visar resultat 21 - 25 av 1087 uppsatser innehållade orden Litteratur Undervisning.
21. Jag tycker verkligen att testbaseratlärande ger effekt… : En studie om testbaserat lärande: Lärares uppfattning och erfarenhet efter implementering av testbaserat lärande (årskurs 2-5) samt effekten av testbaserat lärande i matematik (årskurs 4-5), med ett delvis inflätat lärande som arbetssätt.
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Resultat från TIMS (Trends in International Mathematics and Science Study, 2019) visar att svenska elever presterar under genomsnittet i matematik både i årskurs fyra och i årskurs åtta. År 2020 sammanfattade Skolinspektionen tre områden som är avgörande för bättre kvalitet i skolan och som sammanfaller väl med bland annat testbaserat lärande. LÄS MER
22. Att arbeta med verbala och multimodala uttrycksformer i identitetstexter inom SFI-undervisning
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : In the framework of second language learning, developed in Canada in the early 2000s, identity texts were a part of a bilingual or multilingual artefacts where students produced many variants. They presented texts as written, spoken, signed,visual, musical, dramatic or multimodal forms. LÄS MER
23. Är kanon kanon? : En studie om svensklärares attityder till skönlitteratur och kanon
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : En stor del av det här arbetet har grundat sig i det politiska förslaget om att införa en läslista i skolan. Syftet med vår studie var därför att ta reda på sambandet mellan lärares syn på, och undervisning i, skönlitteratur samt deras inställning till en litterär kanon. LÄS MER
24. Nivågruppering i fokus - En studie om undervisning i gehörs- och musiklära
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Under vår utbildning har vi blivit intresserade av nivågruppering. Syftet med studien är att undersöka hur nivågruppering används i gehörs- och musiklära samt dess påverkan på undervisningen. LÄS MER
25. Sökningar, sopranroller och Stanislavskij: att förbereda operaarior inför en audition
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i MalmöSammanfattning : Syftet med min lecture recital är att utforska vilka konstnärliga medel jag har för att förbereda två operaarior inför en provsjungning och hur jag kan använda mig av dem i mitt arbete samt undersöka hur jag kan gestalta mina operaarior på en provsjungning utan regi, rekvisita och kostym. För att ta reda på det har jag studerat olika källor i form av litteratur, partitur och libretton där den viktigaste källan har varit Stanislavskijs bok En skådespelares arbete med sig själv. LÄS MER