Sökning: "Lovisa Olofsson"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Lovisa Olofsson.

  1. 1. “Det är inte på riktigt, det är bara på lek” : En studie om pedagogers föreställningar om barns tuffare lek och hur de anser att dessa föreställningar påverkar den fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Lundkvist; Lovisa Norberg; [2022]
    Nyckelord :fri lek; god lek; icke god lek; lek i förskolan; R T-lek;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med syfte att synliggöra hur verksamma pedagoger uppfattar ‘Rough and Tumble play’ (R&T-lek) och hur de anser att denna uppfattning påverkar barns fria lek i förskolan. Vi har genom sex semistrukturerade intervjuer med förskollärare i två olika kommuner haft fokus på hur pedagoger uppfattar fri lek och när de anser att de styr och avbryter barns fria lek samt hur pedagoger uppfattar R&T-lek och om de anser att denna uppfattning påverkar barnens fria lek. LÄS MER

  2. 2. Utvärdering av reningseffektivitet och driftstabilitet vid kombination av aktivt kol och anjonbytare för avskiljning av läkemedel och PFAS i avloppsvatten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Lovisa Olofsson; [2022]
    Nyckelord :Pharmaceuticals; PFAS; Removal; Wastewater Treatment; Activated Carbon; Anion Exchange; Läkemedel; PFAS; Avskiljning; Avloppsreningsverk; Aktivt kol; Anjonbytare;

    Sammanfattning : Läkemedel och per- och polyfluorerade alkylsubstanser (PFAS) har identifierats i utgående vatten från avloppsvattenverk där förekomsten av dessa mikroföroreningar har fått mycket uppmärksamhet då dessa ämnen har visats kunna leda till negativa effekter på den akvatiska miljön. De traditionella reningsteknikerna som idag används på avloppsreningsverk (ARV) har begränsad reningseffekt på mikroföroreningar där ett särskilt reningssteg för avancerad rening av mikroföroreningar krävs för att minska utsläppen av dessa till miljön. LÄS MER

  3. 3. "Det är inte att jag är lat jag bara kan inte" : En studie om flickors erfarenheter kring sin ADHD diagnos i relation till sin skolgång.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lovisa Horneby; Emilie Olofsson; [2021]
    Nyckelord :Diagnos; Genus; Sociokulturellt perspektiv; Didaktik; Intervjuer; Elevperspektiv;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Lärares strategier för att anpassa undervisningen till elever med en ADHD diagnos.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lovisa Horneby; Emilie Olofsson; [2020]
    Nyckelord :ADHD; strategier; inkludering; undervisning; lärare.;

    Sammanfattning : I den här studien är syftet att bidra med kunskap om hur lärare kan förbättra sin undervisning och göra undervisningen inkluderande för elever med Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD). Metoden som används i denna studie är fallstudie och för att samla in data användes observationer och intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Materialförsörjning för ett fossilfritt Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Caroline Hillforth Ahlqvist; Joel Andersson; Lovisa Olofsson; Frida Aronsson; William Stefansson; Martin Andersson; [2020]
    Nyckelord :Fossilfritt; kritiska material; hållbar utveckling; metallintensitet;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte vilka råmaterial som kan anses vara innovationskritiska för en omställningtill ett fossilfritt samhälle, utifrån framtidsscenarier för Sveriges elproduktion och personbilstrans-port. Utifrån prognoser för Sveriges elproduktion kring 2050 från Energimyndigheten, KVA ochIVA, samt extrapolering av historiska data för personbilar enligt SCB, beräknades två scenarier förden metallåtgång utvecklingen av sol- och vindkraftverk, samt elbilar, skulle kräva. LÄS MER