Sökning: "Marie Boy"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Marie Boy.

  1. 1. Äta djävlar, föda ord : Om återkommande groteska motiv i Mikael Niemis romaner Kyrkdjävulen, Populärmusik från Vittula, Fallvatten och Koka björn

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Marie Östling; [2022]
    Nyckelord :Mikael Niemi; Niemi; Populärmusik från Vittula; Fallvatten; Koka björn; Kyrkdjävulen; grotesk; grotesken; Bachtin; karneval; Tornedalen; tornedalslitteratur; norrlandslitteratur; minoritet; minoritetslitteratur; Sara Ahmed; Kristeva; Freud; abjekt; det abjekta; det kusliga; das unheimliche; äckel; meänkieli; knapsu; ei se kannatte;

    Sammanfattning : This essay deals with recurring grotesque motifs in Mikael Niemi’s novels Kyrkdjävulen, Populärmusik från Vittula (Popular Music from Vittula), Fallvatten and Koka björn (To Cook a Bear). It aims to widen the academic understanding of Niemi’s works by focusing on their aesthetics in relation to previous studies, which have mostly been concerned with placing Niemi in a context of Tornedalian minority literature. LÄS MER

  2. 2. Att organisera för pojkars lärande : En studie av pojkars syn på framgångsfaktorer för lärande

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Marie Pilfalk; [2019]
    Nyckelord :Boys learning; Success factors; School culture; Relationship; Outdoor education; Pojkars lärande; skolkultur; framgångsfaktorer; utomhuspedagogik; relationer;

    Sammanfattning : This Master essay has examined boys´own view of success factors for learning. The attended school is organized with pupils from 6-16 years old. It is a school in West Sweden, which has good results among boys leaving school, the difference from the country´s results are significant. LÄS MER

  3. 3. "Speak Your Mind and Speak it Clearly" : Discourse and the Importance of Voices in Boy Erased, Garrard Conley

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Marie Deneuville; [2019]
    Nyckelord :Boy Erased; Garrard Conley; discourse; voice; silence; narratology; speech;

    Sammanfattning : The voices of the autodiegetic narrator and its character counterpart in Boy Erased: A Memoir by Garrard Conley enter the debate around the ontology of voice in literary texts. Using this debate, I will provide an analysis of the voices in this memoir in order to prove the importance of assuming a voice for the narrator, to compensate for speech silenced through discourses and social contexts. LÄS MER

  4. 4. The Boy Who Couldn’t Grow Up : En tematisk analys av döden i J. M. Barries drama om Peter Pan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Marie Degerström; [2018]
    Nyckelord :Death; Copingtheory; Catabasis; Thematic analysis; Children s literature; Literary science; Peter Pan; Döden; Copingteori; Katabasis; Tematisk analys; Barnlitteratur; Litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyse the thematic purpose of death in J.M. Barries play Peter Pan, or The Boy Who Wouldn’t Grow Up. Peter Pan, the Darlings and Neverland each get analysed in separate chapters, to get a fuller understanding of their relation to death. LÄS MER

  5. 5. Med andra(s) ord : Diskurser och identitetsskapande i Margareta Subers Charlie och Ali Smiths Girl Meets Boy

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Eva-Marie Lind; [2018]
    Nyckelord :Homosexualitet; HBTQ; Margareta Suber; Ali Smith; diskursanalys; Michel Foucault;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om Charlie (1932) av Margareta Suber, som ofta kallas Sveriges  första lesbiska roman, och Girl Meets Boy (2007) av Ali Smith, en modern roman som utspelar sig i en annan tid och kontext, men har många gemensamma teman med Charlie. Böckerna  behandlar homosexualitet, androgynitet och genus, men det viktigaste för den här uppsatsen  är hur de centrala karaktärerna tar del av en skriven text, och hur sagda text är fundamental  för deras identitetsskapande och böckerna i sig. LÄS MER