Sökning: "Medievanor"

Visar resultat 11 - 15 av 76 uppsatser innehållade ordet Medievanor.

  1. 11. Medievanor från en stängd värld i en pandemi : En kvalitativ studie om studenter på Linnéuniversitetets medievanor under COVID-19.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Fastmarken Anton; Khrinde William; [2021]
    Nyckelord :covid 19; pandemi; sociala medier; digitala medier; medieanvändning; uses and gratifications; intervjustudie; tematisk analys;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine young adults media behaviors during the times of the covid-19 pandemic. Qualitative interviews were conducted with five men and five women studying at Linnaeus University in Kalmar. The theoretical framework used are Uses and Gratification and New media theory. LÄS MER

  2. 12. Skolungdomars socialamedievanor och dess betydelse för sömnen : En integrativ systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Anna Möller; Jennifer Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Adolescent; screen time; sleep; social media; Skärmtid; sociala medier; sömn; ungdomar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Användning av sociala medier är idag ett utbrett fenomen och har blivit en naturlig del i, framför allt, skolungdomars liv. Skolungdomar tillbringar mycket tid framför digitala medier för att vara online och en del av det sociala sammanhanget. Samtidigt pekar statistiken på en försämrad sömn hos skolungdomar. LÄS MER

  3. 13. Ungdomars akilleshäl eller en didaktisk möjlighet? : En didaktisk diskussion med utgångspunkt i hur Iliaden gestaltas på Tiktok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Gustafsson Svahn; [2021]
    Nyckelord :TikTok; fanfiction; Iliaden; McCromick; Torell; litteraturdidaktik; svensämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Förändrade medievanor bidrar med nya litteraturdidaktiska förutsättningar, såväl utmaningar som möjligheter i litteraturundervisningen. Syftet med denna studie är att undersöka vad som händer med en äldre litterär text när den gestaltas på Tiktok och vilken eventuell litteraturdidaktisk potential sådana Tiktok-videos besitter. LÄS MER

  4. 14. Skönlitteraturens möjligheter : En systematisk litteraturstudie om skönlitteraturens potential i den svenska grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frank Markus; Adam Davidsson; [2021]
    Nyckelord :Fiction; compulsory school; reading; literature discussion; school’s democratic mission; Skönlitteratur; grundskolan; läsning; boksamtal; skolans demokratiska uppdrag;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad tidigare forskning har kommit fram till gällande användning av skönlitteratur i undervisningssammanhang, samt hur en mer omfattande användning av skönlitteratur i skolan skulle kunna påverka skolans dubbla uppdrag. Studiens resultat bygger på 14 publikationer som tagits fram genom databassökning. LÄS MER

  5. 15. Jag deltar, alltså finns jag - En komparativ studie mellan generationerna Y och Z:s attityder till övervakning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Fredrika De Geer; Hanna Fagerlund; [2020]
    Nyckelord :Generation Y; Generation Z; sociala medier; övervakning; platstjänster; deltagande; kommersiella företag;

    Sammanfattning : Denna studie har ämnat att undersöka generationerna Y:s, födda 1985–1994, och Z:s, födda 1995– 2005, medievanor med fokus på deras attityder gentemot de övervakningsverktyg som existerar på sociala medier idag. För att studera generationernas attityder gentemot övervakningsverktyg har tre teman konkretiserats: deltagande på sociala medier, övervakning från kommersiella företag, samt övervakning i form av platstjänster. LÄS MER