Sökning: "Neurodivergent"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Neurodivergent.

  1. 1. In a world of neurodiversity : How representatives of an interest organization experience their preconditions to support parents of neurodivergent children

    Master-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Juliane Hersén; Hevi Määttä Brobacke; [2023]
    Nyckelord :Neurodevelopmental disability; non-profit organizations; preconditions; public health; support;

    Sammanfattning : It is estimated that 15 percent of the world’s population live with some form of disability where neurodevelopmental disabilities [NDD] could be one. In Sweden it is estimated that five to seven percent of all children are diagnosed with NDD and attached to these children are parents who are in need of support due to unique stress problems. LÄS MER

  2. 2. Finding a Solution : Adapting Psychological Interventions to Autism and Asperger’s Syndrome

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för biovetenskap

    Författare :Jakob Wikström; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Throughout my education I have found that the psychological interventions in use are largely tailored to the masses, and some may be ill suited for those from certain subpopulations such as Autism Spectrum Disorder (ASD) or Asperger's syndrome (AS). I investigated whether there are statistically significant neurological differences between those with high functioning ASD or Asperger's and those without, with the goal of using those differences to propose what aspects might be used to create new psychological interventions more suited to neurodivergent individuals. LÄS MER

  3. 3. Det beror på! : En intervjustudie om didaktiska strategier i bildämnet för lärare till elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Elsa Hulu; [2023]
    Nyckelord :Didactics; art; ADHD; Autism; teaching strategies; Didaktik; bild; ADHD; Autism; extra anpassning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur bildlärare på högstadiet arbetar med elever som har neuropsykiatriska funktionsvariationer, samt att undersöka skolans ramfaktorer när det kommer till anpassning och dess pedagogiska konsekvenser. Detta gjordes genom en kvalitativ intervjustudie med tre bildlärare som arbetar i grundskolan för att sedan tematisera och analysera resultatet i relation till skolans styrdokument och den teoretiska ramen. LÄS MER

  4. 4. Clearly Calendar : Design för planering av ett neuroatypiskt liv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Nicki Edberg; Tove Myrestam; [2023]
    Nyckelord :Planning tool; Organization tool; Neurodivergent; Calendar; To-do list; Reminders; Inclusive design; Visual communication.; Planeringsverktyg; Organiseringsverktyg; Neuroatypisk; Kalender; Att göra-lista; Påminnelser; Inkluderande design; Visuell kommunikation.;

    Sammanfattning : Det är ungefär 1 300 000 personer i Sverige som är diagnostiserade med någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, som autism, adhd, dyslexi m.m. Det innebär svårigheter med bl.a. LÄS MER

  5. 5. Gricean Maxims and ASD Individuals on TV : A pragmatic analysis of individuals with ASD and their sensitivity to Gricean Maxims

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alice Ann Mikha; [2023]
    Nyckelord :Autism; ASD; Atypical; the Gricean Cooperative Principle; maxims; flouting; pragmatics; autistic disorder; language understanding; neuropsychiatric disabilities; education;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine the way the flouting of the Gricean maxims is used to portray a fictional character with Autism Spectrum Disorder (ASD). This study analyzes a character named Sam Gardner from the television series Atypical. LÄS MER