Sökning: "Pedagogical tool"

Visar resultat 21 - 25 av 341 uppsatser innehållade orden Pedagogical tool.

  1. 21. Designbaserad forskning: Utveckling av en pedagogisk lektionsplanering för programmeringsundervisning : Med analys av Blooms taxonomi som bedömningsverktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Yara Faris; Xinyi Pan; [2023]
    Nyckelord :Bloom s taxonomy; Design Based Research; Block Programming; Teacher guide; Computer Science; Computational thinking; Blooms taxonomi; Designbaserad forskning; Blockprogrammering; Lärarhandledning; Datavetenskap; Datalogiskt tänkande;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har förändrat skolmiljön och skapat både nya utmaningar och möjligheter Det här examensarbetet, genomfört i samarbete med K-ULF projektet, syftar till att utveckla en pedagogisk lektionsplanering med tillhörande lärar- och elevhandledning som kombinerar teori och praktiska övningar. Målet är att stödja lärare i programmeringsundervisningen och främja elevernas lärande i en sociokulturell miljö. LÄS MER

  2. 22. Les jeux comme outil de FLE

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Joseph Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Enseignement; méthodes; FLE; français; jeux.;

    Sammanfattning : This mémoire investigates how teachers use games as a pedagogical tool in teaching French as a foreign language (FLE). Games can be linked to the Swedish National Agency for Education's goals for language teaching and form a basis for teachers to reach out to students. LÄS MER

  3. 23. Skogen som lärmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter om skogen som en plats för barn att lära om ekologi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cathrine Nyström; Maria Torstensson; [2023]
    Nyckelord :Ecology; forest; Reggio Emilia; teaching; the role of the preschool teacher; Ekologi; förskollärarens roll; Reggio Emilia; skogen; undervisning.;

    Sammanfattning : In order to gain an understanding of connections in nature, it is important that children already at an early age get an idea of ​​it and the impact it has on all living things. The purpose of studies is to raise preschool teachers' perceptions and experiences of the forest as a place for children to learn about ecology. LÄS MER

  4. 24. Artificiellt Intelligent Undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Brian Bukur Landquist; [2023]
    Nyckelord :AI in education; Artificial intelligence; Didactics; Social science; Civics; High school; K4; Gymnasium; Phenomenology; Technology; Digital; Civics studies; AI; ED; Artificiell intelligens; Didaktik; Ämnesdidaktik; Samhällskunskap; Gymnasiet; Fenomenologi; Teknologi; Digitalisering; Samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker samhällskunskapslärares professionella och didaktiska förhållningssätt till artificiell intelligens (AI) som verktyg i samhällskunskapsundervisningen. Fokus ligger på verktyget ChatGPT och hur detta kan användas i undervisningskontext. LÄS MER

  5. 25. Förundrad av fysik? : En fenomenologisk studie kring högstadieelevers upplevelser av förundran som epistemisk känsla i fysikundervisningen

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Daniel Stoor; [2023]
    Nyckelord :science education; physics; lower secondary school; epistemic emotions; phenomenology; wonder; Naturvetenskapsundervisning; fysik; högstadiet; epistemiska känslor; fenomenologi; förundran;

    Sammanfattning : Naturvetenskapsundervisning idag tenderar att måla en bild av att allt redan är förklarat och alla samband är upptäckta inom naturvetenskap. Skolans jobb handlar bara om att lära ut alla förklaringarna. LÄS MER