Sökning: "Piano pedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 37 uppsatser innehållade orden Piano pedagogik.

  1. 11. Keyboardist eller pianist? : en jämförelse mellan två musikerroller

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ebba Lorentzi; [2018]
    Nyckelord :Keyboarding; keyboard; keyboardist; piano; pianist; producent; musikproduktion; roller.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att jämföra keyboardistrollen med pianistrollen samt undersöka vad keyboard-musicerande innebär idag genom att utgå från tre perspektiv; musikerroller, ljudteknik och bransch. Musikerroller syftar på relationen mellan pianistrollen och keyboardistrollen. LÄS MER

  2. 12. Rytmikens och solfègens ursprung : Emile Jaques-Dalcroze och hans samtid

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Incca Rasmusson; [2017]
    Nyckelord :Dalcroze-Eurhythmics; solfège; Jaques-Dalcroze; historical method; hermeneutical perspective; rytmik; dalcroze-rytmik; solfège; Jaques-Dalcroze; historisk metod; hermeneutisk ansats;

    Sammanfattning : Den schweiziske musikern och pedagogen Emile Jaques-Dalcroze utvecklade under sin livstid den rörelsebaserade musikpedagogiska metod som i dag går under namnet rytmik. Syftet med denna magisteruppsats är att undersöka uppkomsten och den tidiga utvecklingen av Jaques-Dalcrozes ursprungliga rytmik och framför allt solfège – rörelsebaserad gehörsträning – som är ett av dess huvudmoment. LÄS MER

  3. 13. Motivation i kulturskolan : hur pianolärare och deras elever förhåller sig till motivation att spela piano i relation till not- och gehörsbaserad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Anna Nilsson; [2017]
    Nyckelord :pianolärare; musikpedagogik; notbunden undervisning; gehörsbaserad undervisning; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera hur ett antal pianolärare, verksamma på olika kulturskolor, ser på motivation och om det tycks finnas en relation mellan notbunden samt gehörsbaserad undervisning och motivation. Även elever till dessa lärare kommer att bli intervjuade om hur de ser på motivation för att undersöka om det finns en eventuell skillnad i uppfattning hos läraren och eleven när det gäller motivation. LÄS MER

  4. 14. Lärares lärande – erfarenhet, kunskap och färdigheter inom musikproduktion

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Viktor Renberg; [2016]
    Nyckelord :musikproduktion; musiklärare; musikundervisning; ämneskunskap; fortbildning  ;

    Sammanfattning : Musikproduktion är ett relativt nytt skolämne som ställer krav på lärarens kompetens i bland annat ljudteknik, arrangering, komposition och omvärldsbevakning inom populärmusik. En lärarutbildning med fördjupande studier i ämnet startades inte förrän 2011 så musikproduktions-lärare som är verksamma idag har därför hämtat sina kunskaper på annat håll. LÄS MER

  5. 15. Hur yrkesverksamma musiker instuderar nytt material : man lär sig piano, men även annat, genom att spela piano

    M1-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :David Östberg; [2016]
    Nyckelord :musicians; study; pragmatism; learning by ear; time restraint; informal learning; musiker; instudera; pragmatism; gehör; tidsbrist; informellt lärande;

    Sammanfattning : Målet med den här undersökningen är att undersöka hur yrkesverksamma musiker lär sig nytt material. Undersökningen baseras på fem kvalitativa intervjuer som har genomförts enligt metoder från Kvale (2009). Intervjuerna har sedan tematiserats och analyserats baserat på nyckelord som uppmärksammats under intervjun. LÄS MER