Sökning: "Piano pedagogik"
Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade orden Piano pedagogik.
21. Improvisation i tidig instrumentalundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Uppsatsen handlar om förekomst av improvisation i tidig instrumentalundervisning på kultur- och musikskolor. Jag avsåg undersöka hur instrumentallärare beskriver sin undervisning, i vilken utsträckning de använder improvisation på lektionerna, genom att låta ett urval av lärare svara på frågor i en enkät. LÄS MER
22. Mannes Musik : en pedagogisk plattform på internet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : I denna projektrapport sammanställs arbetet med att skapa webbplatsen www.mannesmusik.com. Resultatet är tänkt att bli en hemsida som riktar sig till elever i högstadiet. LÄS MER
23. Barnsånger – sånger för barn? : En kartläggning av de musikläromedel som används i förskolan och dess anpassning till barnrösten
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med min undersökning har varit att öka förståelsen och kunskapen kring barnrösten och dess begränsade röstomfång genom att kartlägga de läromedel, bestående av utgivna barnmusikmaterial, som används på ett urval förskolor. Utifrån barnröstens förutsättningar har jag både översiktligt och mer ingående studerat musikexempel från barnskivor och dess anpassning till barnens eget röstläge. LÄS MER
24. Vad döljer sig mellan pärmarna? : En läromedelsanalys av två nybörjarskolor för piano
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Musikhögskolan IngesundSammanfattning : Denna studies syfte har varit att undersöka pedagogiska och didaktiska aspekter i pianoskolor för nybörjare. Detta har gjorts genom en läromedelsgranskning av pianoskolorna Vi spelar piano 1 av Carl-Bertil Agnestig samt Pianoresan 1 av Galina Sjevtjenko och Natalia Kazimirovskaja. LÄS MER
25. Mattemusik i skolan : En sociokulturell studie av en ämnesintegrerad undervisningsmetod i grundskolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kulturvetenskaper, KV; Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : I denna studie undersöks kunskapsförmedling vid användandet av en ämnesintegrerad undervisningsmetod. Studien undersöker även vilka redskap som nyttjas när en ämnesintegrerad undervisningsmetod används. Studien grundar sig i sociokulturell teori och dess syn på lärande. LÄS MER