Sökning: "Piano pedagogik"
Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden Piano pedagogik.
16. Pianisters tekniska utveckling : vägen till ett eftersträvat uttryck
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : .... LÄS MER
17. Svängigt pianospel : pianopedagogers definitioner och undervisningsperspektiv av timing och sväng
Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Timing och sväng är begrepp som återkommit frekvent i min musikutbildning. Min upplevelse är att ämnet är viktigt, men att det samtidigt saknas forskning på området. Studien syftar till att få en djupare insikt i hur pianopedagoger definierar begreppen timing och sväng samt hur de ser på undervisning när det gäller dessa. LÄS MER
18. Improvisation i duo : Om frihet och ramar i en jazzduo
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Målet med detta arbete är att undersöka hur man kan spela jazz i duo med saxofon och piano. Undersökningen är baserad på en månad med repetitioner och en studioinspelning. Undersökningen är inspirerad av deltagande observation och introspektion. LÄS MER
19. Den moderna renässansmänniskan? : om kördirigentens olika roller
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Uppsatsen undersöker tre olika roller inom kördirigentens yrkesroll; dirigenten (musiktekniskt kunnande och konstnärlig vision), körpedagogen (förmåga att konkret kunna förstå, förklara och lära ut musikaliska verktyg), ledaren (egenskaper som är generella för ledare inom alla områden). Undersökningen genomfördes i form av en enkät där 651 sångare från 31 körer med olika bakgrund och åldrar rangordnade nio egenskaper/förmågor (tre inom varje roll). LÄS MER
20. Komponera för piano : resultat från en ovan kompositör
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Jag har tidigare skrivit för fyrhändigt pianospel och vill nu fortsätta att komponera för piano. Jag är inte van vid att komponera och har alltid haft svårt att ta fram min kreativitet och hitta inspiration. LÄS MER