Sökning: "Playroom"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet Playroom.

  1. 1. Miljöns betydelse för barns fysiska aktivitet i förskolan : En undersökning om hur förskollärare resonerar om barns fysiska aktivitet 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Nordgren; Josefine Rasmusson; [2021]
    Nyckelord :Physical activity; preschool; physical environment; preschool teachers; Fysisk aktivitet; förskola; fysisk miljö; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att bidra med kunskap om vilka fysiska aktiviteter som möjliggörs och erbjuds i förskolans miljö, genom att undersöka hur förskollärare resonerar om vilken betydelse miljön har för barns fysiska aktivitet i förskolan. Utifrån syftet har två frågeställningar formulerats: hur resonerar förskollärare om arbetet med barns fysiska aktivitet i förskolans miljö samt vilken betydelse har miljön för barns fysiska aktivitet enligt förskollärarna. LÄS MER

  2. 2. Förskollärarens närvaro i barns fria lek i hemvrån

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Shittoshma Khatri Chhetri; El Khatib Manal; [2020]
    Nyckelord :Fri lek; Förskola; Förskoledidaktik; Förskollärare; Hemvrån; Interaktion; Intersubjektivitet; Närvaro; Scaffoldning stöttning ; Sociokulturellt perspektiv; Spontan undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka hur förskollärare närvarar i barns fria lek i hemvrån. För att nå fördjupad kunskap om detta utgår vi ifrån följande frågeställningar: I vilka situationer närvarar/deltar/ingriper förskolläraren i barns fria lek? På vilket sätt interagerar förskollärare i barns fria lek? Vilka handlingar blir synliga? och Sker det spontan undervisning i den fria leken i hemvrån eller inte? I så fall på vilket sätt? Datainsamlingen är genomfört i hemvrån i två olika storbarnsavdelningar i två olika kommuner i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Jag sätter mig här så kan du leka : lärande, lek och social interaktion i olika typer av utställningar för barn

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Anna Kron Tegnér; [2019]
    Nyckelord :Museology; Museum; exhibition; children; children’s exhibition; play; learning; sociocultural theory; social interaction; museologi; utställningar för barn; sociokulturell teori; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Children has become an increasingly important target group for the Swedish cultural politics where museums play an important role. This focus on children has urged the museums to create different activities, such as exhibitions, specially modeled for the target group. LÄS MER

  4. 4. Lekrum på museum : En studie mellan Sjöhistoriska museet, Historiska museet och Upplandsmuseets barnutrymmen

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Viktoria Haglund; [2019]
    Nyckelord :Museum; Playroom; Learning; Children; Knowledge; Lek och lärande; museum; kunskap; lekrum; barnutrymme; barnutställning;

    Sammanfattning : This essay is about children's rooms and playrooms at museums. It is a study comparing and examining the envi-ronments of three museums. The museums and play-environments that have been examined are Sjöhistoriska museet with the playroom Blubb, Historiska museet with the playroom Arkeoteket and Upplandsmuseet with the playroom Lilla Kvarn. LÄS MER

  5. 5. Barns estetiska skapande i olika miljöer : En kvalitativ studie om fem förskollärares uppfattningar kring barns estetiska läroprocesser i förskolans olika skapande miljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mafi Misirhanova; [2017]
    Nyckelord :Creativity; aesthetic learning processes; studio and creative corner; language development; social interaction; Skapande; estetiska läroprocesser; ateljé och skapande hörna; språkutveckling; socialt samspel;

    Sammanfattning : Title: Children's aesthetic creation in different environments - A qualitative study of five preschool teachers 'perceptions of children's aesthetic learning processes in pre-schools' creative environments. Author: Mafi Misirhanova Supervisor: Karin Ehrlén Term: Spring 2017  The purpose of my thesis is to examine how the five pre-school teachers who participate in my study reflect about aesthetic expressions in relation to children's learning in preschool. LÄS MER