Sökning: "Reflektion-i-handling"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Reflektion-i-handling.

  1. 1. Lärares reflektioner om jämställdhetsarbete inom modersmålsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ester Gioia Quartini Norström; [2024]
    Nyckelord :Jämställdhetsaspekter modersmål reflektion;

    Sammanfattning : Arbetet med jämställdhet i skolan är en fråga om alla barns rätt till lärande och utveckling och enligt läroplanen något alla lärare ska arbeta med. För att lyckas med arbetet krävs kunskap, metoder och långsiktighet. LÄS MER

  2. 2. Empati i förskolan : Förskollärares uppfattningar kring hur de arbetar för att stötta utvecklingen av barns empatiska förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sandra Sonnebro; [2023]
    Nyckelord :Barn; Empati; Förskola; Förskollärare; Utbildning;

    Sammanfattning : Empati är en grundläggande mänsklig förmåga där vi kan känna med andra. När vi delar andras lidande vill vi också att lidandet ska upphöra. Förskolan är en viktig arena där många barn möts och spenderar en stor del av sin tid. LÄS MER

  3. 3. Beprövad eller inte beprövad? Det är frågan : En kvalitativ studie av några erfarna lärares utvecklingsarbete och undervisning som beprövad erfarenhet

    Magister-uppsats,

    Författare :Anna Åkerstedt; [2022]
    Nyckelord :beprövad erfarenhet; lärares utvecklingsarbete; lärares professionsutveckling; kollegialt lärande; lärares lärande;

    Sammanfattning : Undervisning, och utveckling av densamma, är en av lärarens huvudsakliga arbetsuppgifter och ska sedan 2011 vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Tidigare studier visar att beprövad erfarenhet är ett begrepp som definieras av Skolverket men förstås av verksamma lärare på ett bitvis annat sätt. LÄS MER

  4. 4. Facilitatorns praktiska kunskap i mötet med grupper

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Urban Hermansson; [2019]
    Nyckelord :Facilitator; Facilitation; Intuition; Experience; Emotion and Thoughts; Knowledge-in-action; Recflection-in-action; Body; Empathy; Practical Knowledge; Improvisation; Dewey; Schön; Facilitator; Facilitering; Intuition; Erfarenhet; Känsla och tanke; Kunnande-i-handling; Reflektion-i-handling; Kroppen; Empati; Praktisk kunskap; Improvisation; Dewey; Schön;

    Sammanfattning : Syftet med denna essä är att undersöka facilitatorers handlande när ett skifte i en grupp äger rum. Med skifte avses en ny förståelse av ett innehåll som bearbetas. Facilitator är den som underlättar en grupps process att arbeta med någon typ av material eller fråga. LÄS MER

  5. 5. Den andre förpliktigar mig : Om betingelser för lärande

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Urban Hermansson; [2017]
    Nyckelord :Lärande i organisationer; rum för lärande; praktisk kunskap; fronesis; Jag-Du; den andre; kunnande-i-handling; reflektion-i-handling; pedagogisk processledare;

    Sammanfattning : Denna essä avser att reflektera det mellanmänskliga mötet som förutsättning för att skapa ett rum för lärande i ett organisatoriskt sammanhang. Essän utgår från ett dilemma där jag låter mötet mellan mig som pedagogisk processledare och deltagare bilda utgångspunkt för en reflektion om betingelser som avgör hur ett läranderum blir till. LÄS MER