Sökning: "lärares professionsutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden lärares professionsutveckling.

  1. 1. Att delta i ett utvecklingsarbete : Lärares professionsutveckling och känslan av motivation

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lena Eriksson; [2023]
    Nyckelord :professional development; development work; elementary teachers; teacher-student relation-ships; motivation; professionell utveckling; utvecklingsarbete; grundskollärare; trygghet och studiero; motivation;

    Sammanfattning : The purpose of this case study was to identify what contributes to motivate elementary teachers to make progress in their profession through development work. A secondary purpose was to find out what aspects of motivation emerge when the theme of professional development were: teacher-student relationships and strategies for a peaceful education environment. LÄS MER

  2. 2. Yrkeskunnande och professionsutveckling : Reflektioner om utbildningssystemet och andra essé anteckningar om bildningsidealet i "2000-talets utbildning"…

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Zoran Zivkovic; [2022]
    Nyckelord :utbildningssystem; lärarroll; skolledare; läraryrke; kunskap; kunnande; utbildningsmål; bildningsidealet; makt; nyhumanism; postmodernism; skolpolitik; dialog; intuition.;

    Sammanfattning : Min essé är samling av undersökningar, funderingar och teorier om bildning, kunskap, utbildning och lärarrollen i rådande utbildningssystemet. Mina förhoppningar är att essén belyser lärarens yrkesroll i en ny ljus. LÄS MER

  3. 3. Beprövad eller inte beprövad? Det är frågan : En kvalitativ studie av några erfarna lärares utvecklingsarbete och undervisning som beprövad erfarenhet

    Magister-uppsats,

    Författare :Anna Åkerstedt; [2022]
    Nyckelord :beprövad erfarenhet; lärares utvecklingsarbete; lärares professionsutveckling; kollegialt lärande; lärares lärande;

    Sammanfattning : Undervisning, och utveckling av densamma, är en av lärarens huvudsakliga arbetsuppgifter och ska sedan 2011 vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Tidigare studier visar att beprövad erfarenhet är ett begrepp som definieras av Skolverket men förstås av verksamma lärare på ett bitvis annat sätt. LÄS MER

  4. 4. "Sätter jag inte ett betyg riskerar du att utvisas ur landet" : En kvalitativ studie av den nya gymnasielagens inverkan på sva-lärares yrkesroll och -utövande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Linn Hansén; [2020]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nya gymnasielagen NGL ; lärares yrkesetik; läraryrket som profession;

    Sammanfattning : I och med den nya gymnasielagen som trädde i kraft 2018 beviljades en grupp ungdomar tillfälligt uppehållstillstånd för studier. Villkoren i lagen förbinder enskilda lärares yrkesutövning med elevens fortsatta möjlighet att stanna i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Hur lärare ser på sin yrkesutveckling : En intervju och enkätstudie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Eva-Lena Lindblom; [2019]
    Nyckelord :Lärares yrkesutveckling; Lärares lärande; Professionsutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att öka kunskapen om hur lärare uppfattar sin yrkesutveckling. Utifrån det finns också en önskan att dra lärdomar om hur organiserad kompetensutveckling bättre kan möta lärares behov. Studien bygger på semistrukturerade intervjuer. LÄS MER