Sökning: "Regional identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden Regional identitet.

  1. 1. Platsvarumärket norra Sverige : En kvalitativ studie om kommun- och regionsöverskridande platsmarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Maja Dahlgren; [2024]
    Nyckelord :Platsmarknadsföring; Umeå kommun; Örnsköldsvik kommun; N6-initiativet; urban norm; kommunal och regional planering;

    Sammanfattning : Följande studie behandlar hur den kommunala och regionala platsmarknadsföringen i norra Sverige fungerar och om det finns en koppling mellan dem. För att undersöka detta har Umeå- och Örnsköldsvik kommun valts ut för att företräda både kommunerna i sig och som representanter för N6-initiativet. LÄS MER

  2. 2. Svenskar, västgötar eller vassbölingar? Föreställda gemenskaper bland allmogen under stora nordiska kriget

    Master-uppsats,

    Författare :Filiph Waldt; [2023-10-01]
    Nyckelord :imagined communities; öreställda gemenskaper; Great Northern War; stora nordiska kriget; tidigmodern tid; early modern period; ; kollektiva tillhörigheter; nationell identitet; regional identitet;

    Sammanfattning : This study examines imagined communities at the grassroots level during the Great Northern War of 1700-1721. A specific district is studied is under investigation: the inland area of Vadsbo district in Skaraborg county. LÄS MER

  3. 3. Den regionala halvskuggan : Om regional planering och territoriell sammanhållning i gränslandet mellan hårda och mjuka rum

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Felix Holmbom; [2023]
    Nyckelord :Regional planering; territoriell sammanhållning; territorialitet; samverkan; administrativ region; regional institutionalisering; regional identitet; mjuka rum; hårda rum; penumbrala rum; centrum; periferi; planeringsskalor.;

    Sammanfattning : I Sverige har den regionala planeringsnivån traditionellt sett varit svag till fördel för den kommunala. Sedan 1990-talet har mandaten för regional planering ökat inom såväl EU som i Sverige vilket indikerar att planeringen i allt större utsträckning regionaliseras. LÄS MER

  4. 4. Tornedalens kulturella gränser : En studie av Norrbottens museum och Tornedalens museums hantering av det tornedalska kulturarvet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Evelina Asp; Emma Pettersson Juntti; [2023]
    Nyckelord :Tornio river valley; museums; archives; tornedalians; lantalaiset; kvens; place; identity; representation; boundaries.; Tornedalen; museum; arkiv; tornedalingar; lantalaiset; kväner; plats; identitet; representation; gränser.;

    Sammanfattning : Introduction: This thesis investigates how two regional museums, Tornedalens museum in Finland and Norrbottens museum in Sweden handles the cultural heritage of Tornedalen (Torne River Valley) and the tornedalian culture. The aim of the study is to understand how place, cultural heritage and nationality work together regarding visibility and dissemination of knowledge. LÄS MER

  5. 5. Varför ska jag flytta till Norrland? : En studie om norrländska platsvarumärken, regional identitet och stereotyper

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Julia Löfstrand; Isak Lövgren; [2023]
    Nyckelord :Communication; rhetorical analysis; place branding; regional identity; Norrland; YouTube; stereotypes;

    Sammanfattning : This study is a rhetorical analysis of how three sparsely populated regions in Norrland –Region Västerbotten, Region Norrbotten and Region Jämtland Härjedalen – communicate on YouTube to strengthen their place branding, create a strong regional identity and attract new residents. By analyzing the content of the videos in relation to stereotypes about Norrland, the study aims to gain insight into how these regions communicate, and how the communication affects the image of Norrland. LÄS MER