Sökning: "Salutogent förhållningssätt"
Visar resultat 6 - 10 av 80 uppsatser innehållade orden Salutogent förhållningssätt.
6. "Social hälsa är inte ett begrepp jag använder, berätta mer?" : En studie om barns välmående och välbefinnande ur förskollärares berättelser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Studien är till för verksamma förskollärare och ska med hjälp av förskollärares egna berättelser bidra till kunskap gällande barns sociala hälsa. Syftet med studien är att klargöra hur förskollärare uppfattar social hälsa och hur de arbetar med det i förskolan. LÄS MER
7. Vad ska det leda till? : - En kvalitativ studie om pedagogers upplevelser av samverkan med elevhälsan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Skollagen (SFS 2010:800) skriver att elevhälsans arbete ska ske i samverkan med lärare och övrig personal på individ- grupp- och skolenhetsnivå. Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka upplevelser pedagoger har av elevhälsan gällande samverkan i elevärenden. LÄS MER
8. Fotbollsspelare som vill spela vidare : En kvalitativ studie om tränares inverkan på fotbollsspelande flickors vilja att spela vidare
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Studien undersöker hur fotbollsspelande flickors idrottande och vilja att fortsätt idrotta påverkas av tränare. - Vad betyder idrotten för fotbollsspelande flickor? - Vilket förhållningssätt önskar fotbollsspelande flickor att tränare ska ha för att få dem att fortsätta spela fotboll? - Hur ser fotbollsspelande flickor på att vara fysiskt aktiva i framtiden? Metod Studien har en kvalitativ ansats där intervjuer används som datainsamlingsmetod. LÄS MER
9. Varför sjunger du? En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Studien ”Varför sjunger du? - En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer” är en kvalitativ intervjustudie där målet är att utforska elever med funktionsvariationer och deras motivation till att utvecklas inom sång och musik. Varför sjunger de och hur jobbar deras pedagoger med att ta reda på elevernas mål och även nå sina egna undervisningsmål? Eleverna i studien är mellan 20 och 25 år gamla och går eller har gått en eftergymnasial utbildning med musik-, bild-, och teaterinriktning för personer med kognitiva och intellektuella funktionsvarianter. LÄS MER
10. Att arbeta med vuxnas studiemotivation : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av och arbete med motiverande samtal och deras uppfattningar av samtalsmetoden MI – Motivational Interviewing
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur Komvuxlärare beskriver att de arbetar med motiverande samtal samt deras syn på metoden som en extra anpassning för elever i behov avstöd i vuxenutbildning. För att få svar på mina frågor har jag först studerat tidigare studier som belyser olika typer av forskning kring faktorer som påverkar vuxnas studiemotivation samt implementering av metoden motiverande samtal MI i vuxenpedagogiska verksamheter. LÄS MER