Sökning: "Sin Kock"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Sin Kock.
1. "Mat" : den medierade bilden av mat och TV-kockens symboliska kapital
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Uppfattningen om mat och matlagning i Sverige har utvecklats från ekonomisk och tidseffektiv till lustfylld och trendig, något media haft en stor roll i. Syftet med denna uppsats var att undersöka denna förändring och programmet “Mat” betraktat som en del av den. LÄS MER
2. Måltidspedagogik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om måltidspedagogik utifrån hur verksamma förskollärare och annan personal på förskolorna omsätter denna i förskolans vardag. Utifrån syftet formulerades tre frågeställningar: vad är måltidspedagogik enligt förskollärarna och kocken, hur arbetar de med måltidspedagogik och varför arbetar de med måltidspedagogik. LÄS MER
3. Hantverkets komplexitet : En tidsgeografisk studie av att steka kött
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolanSammanfattning : Uppsatsen är en multi metodstudie där avsikten är att undersöka om filmdokumentation, tematisk analys och tidsgeografi kan användas som verktyg för att studera hantverk inom gastronomi och i detta fall specifikt en kocks hantverk. Syftet var att ta fram ett recept på görandet, hur steka kött. LÄS MER
4. Åtgärdsprogram : En kritisk diskursanalytisk studie av åtgärdsprogram för yngre elever med stöd i sin läs- och skrivutveckling.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur behov och åtgärder i ämnet svenska beskrevs i några åtgärdsprogram upprättade för elever i årskurserna 1-3. Frågeställningarna handlade om hur lärare beskrev elevens behov av stöd och efterföljande åtgärder. För att besvara frågeställningarna har kritisk diskursanalys använts. LÄS MER
5. Värdegrund som pedagogiskt verktyg, inte bara ord? En kvalitativ studie om värdegrundens funktion i en kedjeverksamhet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Studien avser studera hur en värdegrund kan förstås som ett pedagogiskt verktyg samt vilken roll chefen fyller mellan värdegrunden och verksamheten inom en kedja, både internt inom verksamheten samt utåt som varumärke och aktör. Genom textanalys och kvalitativa intervjuer är syftet att undersöka hur platschefer tillämpar sin verksamhets värdegrund i den dagliga verksamheten. LÄS MER