Sökning: "Sinnesupplevelser"

Visar resultat 16 - 20 av 60 uppsatser innehållade ordet Sinnesupplevelser.

  1. 16. Att förvränga doftsinnet med hjälp av en form : En studie om hur marknadsförare styr sinnesupplevelser genom mönsterformen på en förpackning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Lina Forsberg; Wilma Westerdahl; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 17. KÄNSELN SOM UTGÅNGSPUNKT : En sinnlig process i utformandet av en möbel för att förmedla sinnlighet till någon annan.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Felizia Matthews; [2019]
    Nyckelord :sinnen; sinnesupplevelser; känsel; hantverk; upplevelse; design; sinnen i samspel; möbler; materialitet; handen och tanken;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker hur sinnen kan fungera som metod och vägledare för innebörd och uttryck i formgivningen. Genom att studera utvalda texter som behandlar ämnen så som sinnen, färg och form söker jag svar på hur sinnlig kommunikation kan te se via färg, form och konstruktion i min process i framtagningen av en möbel. LÄS MER

  3. 18. Fältstudier – Sinnebilden av biologiämnet på mellanstadiet. En kvalitativ studie om sex biologilärares metodik och motiv för genomförande av fältstudier på mellanstadiet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Adam Kristensson; [2018-08-07]
    Nyckelord :Fältstudier; sinnesupplevelser; biologi; mellanstadiet; lärare; metodik; motiv; didaktiska implikationer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sex stycken lärare redogör för hur de arbetar med fältstudier på mellanstadiet dagligdags i biologiämnet. Detta då tidigare forskning i huvudsak präglas av slutsatser som baseras på teoretiska ramverk i förhållande till elevernas och lärarnas upplevelser av fältstudier inom en avgränsad tidsperiod. LÄS MER

  4. 19. Att ha sinne för mikroföretag : En kvalitativ studie om användningen av sinnesmarknadsföring i mikroföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Amanda Sandström; Sandra Tagesson; [2018]
    Nyckelord :Sensory marketing; Store atmosphere; Sensory cues; Sensory experience; Multi-sensory brand-experience; Sinnesmarknadsföring; Butiksatmosfär; Sinnesstimuli; Sinnesupplevelse; Multisensorisk varumärkesupplevelse;

    Sammanfattning : Vetskapen om att människans fem sinnen, syn, ljud, känsel, lukt och smak, kan påverkas genom att stimuleras på olika sätt har tagits i beaktning vid utformningen av marknadsföringsverktyget kallat sinnesmarknadsföring. Sinnesmarknadsföring beskrivs som ett framväxande paradigm inom marknadsföringsområdet. LÄS MER

  5. 20. Materialitetens betydelse för estetiska och restorativa vårdmiljöer : ett gestaltningsförslag

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Caroline Sjetne; [2018]
    Nyckelord :materialitet; sinnesupplevelser; restorativa kvalitéer; perception; estetik; vårdmiljöer; landskapsarkitektur;

    Sammanfattning : Material och materialitet i landskapet är något vi ofta upplever med alla våra sinnen och är en viktig komponent i hur vi tolkar och tillskriver vår omgivning estetiska värden. I detta arbete undersöks främst de sinnliga och estetiska upplevelserna av materialitet och hur det genom landskapsarkitekturen kan kopplas till utemiljöer i vårdsammanhang. LÄS MER