Sökning: "Skillnaden mellan ledarskap och management"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Skillnaden mellan ledarskap och management.

  1. 1. Tränare som ledare i förhållande till chef som ledare : En jämförelse av en huvudtränares ledarskap och en verkställande direktörs ledarskap.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Ebba Eriksson; Nova Lundin Hafström; [2023]
    Nyckelord :Huvudtränare; verkställande direktör vd ; ledarskap;

    Sammanfattning : The aim of this study is to compare headcoaches as leaders and managers, in terms of chief executive officer as leaders in companies. The research was conducted using a qualitative method with an inductive approach. LÄS MER

  2. 2. Ledarskap från ovan, inom och bortom : En fallstudie av fyra sjöfartsnäringsföretag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Konstantinos Papadopoulos; Kent Love Öst; [2022]
    Nyckelord :Leadership development strategies; management; shipping companies; shore-management; top-managers; 360-degree feedback; executive coaching; networking; action learning; Ledaskapsutvecklingsstrategier; management; sjöfartsnäringsföretag; landbaserad ledning; högsta- ledning; 360-degree feedback; executive coaching; nätverkande; aktionsinlärning;

    Sammanfattning : Hur sjöfartsnäringsföretag utvecklar sin ledarskapskapacitet är något som inte forskats mycket kring i vetenskaplig litteratur. Företag runt om i världen har investerat 370 miljarder dollar för ledarskap endast under 2021. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation i Ledarskap på distans : en fallstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Linus Strömberg; Jesper Persson; [2021]
    Nyckelord :Supervisor employee interaction; teleworking; COVID-19; Management styles; Pandemic; Workplace environment; Business communication; Communications; Homeworking; meeting; Digital leadership; Case study; Virtual leadership; Input process outcomes IPO model; Ledare medarbetare interaktion; Distansarbete; COVID-19; Ledarstilar; Pandemi; Arbetsmiljö; Affärskommunikation; Kommunikationer; Hemarbete; Möten; Digitalt ledarskap; Fallstudie; Virtuellt ledarskap; Input-Process-Outcome IPO modell;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att studera hur sättet att kommunicera mellan chef och medarbetare påverkats, där flertalet anställda till följd av COVID-19 fått ställa om och arbeta på distans. Metod: Studien är genomförd som en kvalitativ enfallsstudie med tvärsnittsdesign, på ett finansbolag beläget i Västra Götaland. LÄS MER

  4. 4. Kvinnliga ledare inom mansdominerade branscher : Rollernas betydelse

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Jesper Anell; Gita Norell; [2021]
    Nyckelord :Gender stereotypes; Implicit Leadership; Role Congruity Theory; leadership; female leaders; prejudice; Könsstereotyper; Implicit Leadership; Role Congruity Theory; ledarskap; kvinnliga ledare; fördomar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Jämställdhetsbarometern (2020) visar att det fortfarande råder stora könsskillnader i det svenska arbetslivet. Att jämställdheten inte är optimal visar bland annat fördelningen av kvinnor respektive män på ledande positioner, där den största skillnaden av andelen kvinnor respektive män på chefspositioner finns inom mansdominerade branscher. LÄS MER

  5. 5. Ekonomistyrningen och ledarskapets påverkan på den svenska gymnasieskolan : En jämförelse mellan kommunala och fristående gymnasieskolor

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Flodin Charlotte; Hagelin Sanna; [2018]
    Nyckelord :Upper Secondary Schools; Public Schools; Private Schools; Management Control; Leadership; Political Governance; Ekonomistyrning; Ledarskap; Politisk styrning; Gymnasieskolor; Kommunala skolor; Fristående skolor;

    Sammanfattning : Introduktion: Valet av gymnasieskola, vilken skola och program en elev väljer att studera vid, är ett val alla i årskurs nio i Sverige måste ta. Ett av dessa val är om eleven ska studera vid en kommunal eller fristående skola. LÄS MER