Sökning: "Spelkultur"
Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade ordet Spelkultur.
16. Misogyni i gamingkultur : En kvalitativ diskursanalytisk studie om reproduktionen av patriarkal dominans i gamingkultur
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Misogyny in gaming culture – a qualitative discourse analysis of the reproduction of patriarchal dominance in the gaming culture is based on Teun A. van Dijk's belief that a dominant group continuously produces and reproduces its social dominance over a subordinate group by using the language. LÄS MER
17. Socialt Spelande : Etik och moral i onlinespel utifrån spelarnas egna upplevelser
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande; Högskolan i Skövde/Forskningsspecialiseringen Hälsa och LärandeSammanfattning : I ett samhälle där datorspelare anses vistas i en högst amoralisk miljö, vill vi med den här studien granska hur etik och moral ter sig i den virtuella världen via ett symboliskt interaktionistiskt perspektiv. Genom kvalitativa intervjuer har elva spelare av onlinespel fått redogöra för sin egen upplevelse av den interaktion de genomgår dagligen. LÄS MER
18. Vem gör spel för mig? : om diskursiv kamp och heteronorm på spelsidan Gamereactor
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskapSammanfattning : Gamereactor beskriver sig på sin hemsida som Europas största speltidning. Syftet med den här studien har varit att undersöka vad som får möjlighet att synas på hemsidan och på vilka villkor det får ta plats, d.v.s. LÄS MER
19. ”MMORPG” - en studie av dataspelsberoende
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : En problematik kring dataspelsberoende växer fram allt mer i media och i denna uppsats utforskas fenomenet MMORPG (massive-multiplayer-online-roleplaying-games). Syftet är att undersöka MMORPG i förhållande till beroende. Den empiriska datan utgörs av intervjuer med fyra personer som själva anser sig vara beroende av MMORPG. LÄS MER
20. Världens största klassrum : Gymnasieelevers attityder till användandet av dator- och TV-spel i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Humanvetenskapliga institutionenSammanfattning : Datorspel och TV-spel utgör idag en betydande del av ungdomskulturen samt en viktig del av fritiden för fler och fler ungdomar. Syftet med detta examensarbete är att undersöka spelintresserade gymnasieelevers allmänna uppfattningar och attityder till användandet av kommersiella spel i undervisningen samt deras syn på vad de lär sig av sitt spelande. LÄS MER