Sökning: "Spelkultur"

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade ordet Spelkultur.

  1. 16. Misogyni i gamingkultur : En kvalitativ diskursanalytisk studie om reproduktionen av patriarkal dominans i gamingkultur

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Christian Vikström; [2014]
    Nyckelord :patriarchy; feminism; discourse; reproduction of dominance; gaming; gaming culture; flashback; gamereactor; misogyny; internet; CDA.; patriarkatet; feminism; diskurs; reproduktion av dominans; gaming; gamingkultur; spelkultur; flashback; gamereactor; misogyni; kvinnohat; näthat; internet; kritisk diskursteori;

    Sammanfattning : Misogyny in gaming culture – a qualitative discourse analysis of the reproduction of patriarchal dominance in the gaming culture is based on Teun A. van Dijk's belief that a dominant group continuously produces and reproduces its social dominance over a subordinate group by using the language. LÄS MER

  2. 17. Socialt Spelande : Etik och moral i onlinespel utifrån spelarnas egna upplevelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande; Högskolan i Skövde/Forskningsspecialiseringen Hälsa och Lärande

    Författare :Annelie Höglund; Evelina Larsson; [2014]
    Nyckelord :Ethics; Morality; Online game; Game culture; Symbolic interactionism.; Etik; Moral; Onlinespel; Spelkultur; Symbolisk interaktionism.;

    Sammanfattning : I ett samhälle där datorspelare anses vistas i en högst amoralisk miljö, vill vi med den här studien granska hur etik och moral ter sig i den virtuella världen via ett symboliskt interaktionistiskt perspektiv. Genom kvalitativa intervjuer har elva spelare av onlinespel fått redogöra för sin egen upplevelse av den interaktion de genomgår dagligen. LÄS MER

  3. 18. Vem gör spel för mig? : om diskursiv kamp och heteronorm på spelsidan Gamereactor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för genusvetenskap

    Författare :Kristoffer Zetterberg; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Gamereactor beskriver sig på sin hemsida som Europas största speltidning. Syftet med den här studien har varit att undersöka vad som får möjlighet att synas på hemsidan och på vilka villkor det får ta plats, d.v.s. LÄS MER

  4. 19. ”MMORPG” - en studie av dataspelsberoende

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Johan Strömsjö; [2012-02-17]
    Nyckelord :MMORPG; Dataspel; beroende;

    Sammanfattning : En problematik kring dataspelsberoende växer fram allt mer i media och i denna uppsats utforskas fenomenet MMORPG (massive-multiplayer-online-roleplaying-games). Syftet är att undersöka MMORPG i förhållande till beroende. Den empiriska datan utgörs av intervjuer med fyra personer som själva anser sig vara beroende av MMORPG. LÄS MER

  5. 20. Världens största klassrum : Gymnasieelevers attityder till användandet av dator- och TV-spel i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Mats Nilsson; [2009]
    Nyckelord :datorspel; gymnasiet; kommersiella spel; lärande; tv-spel; undervisning;

    Sammanfattning : Datorspel och TV-spel utgör idag en betydande del av ungdomskulturen samt en viktig del av fritiden för fler och fler ungdomar. Syftet med detta examensarbete är att undersöka spelintresserade gymnasieelevers allmänna uppfattningar och attityder till användandet av kommersiella spel i undervisningen samt deras syn på vad de lär sig av sitt spelande. LÄS MER