Sökning: "Spelkultur"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade ordet Spelkultur.

  1. 6. Den andre spelaren : En etnologisk studie av kvinnliga gamers i en manlig spelkultur

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Moa Broqvist; [2021]
    Nyckelord :gamer identity; discourse theory; gender; representation; gameridentitet; diskursteori; genus; representation;

    Sammanfattning : The gaming community is generally regarded as highly masculine. Gamers are often identified as white, heterosexual, young men. Women who play games are viewed as an anomaly. In reality many women play, and depending on which games that count, women are the majority of game consumers. LÄS MER

  2. 7. ”Som riktig musik” : En kvalitativ studie om spelmusik och dess plats i skolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Fredrik Jonasson; [2020]
    Nyckelord :Musikpedagogik; identitet; dataspel; spelmusik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie har som syfte att att undersöka unga vuxnas relation till genren spelmusik samt hur skolan tar vara på elevers intresse av densamma. Studien görs i två delar; en fokusgruppsintervju med fem folkhögskolestudenter på en spelmusiklinje samt en djupintervju med studenternas ansvarige lärare. LÄS MER

  3. 8. Spel om hierarkier : En kulturanalytisk studie av digitala krigsspel och spelkultur

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Christoffer Norberg Jansson; [2019]
    Nyckelord :maskulinitet:hegemoni:krigsspel:gemenskap:trakasserier;

    Sammanfattning : Det digitala krigsspelet Squad är mötesplats för flera olika föreställningar som rör manlighet och gemenskap. Föreställningar om maskulinitet kopplad till soldaten, spelaren och krig påverkar handlingsutrymmet för de som exkluderas av hegemoniska maskuliniteter som reproduceras utifrån den tänkta demografin: män. LÄS MER

  4. 9. Ett spel för galleriet : en studie om svensk spelreklam

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Filip Tagesson; Sebastian Ekström; [2018]
    Nyckelord :Gambling; Winning; Gambling culture; Consumer culture theory; Representations; Semiotics; Spel; Vinnande; Spelkultur; Consumer culture theory; Representationer; Semiotik;

    Sammanfattning : Studien har utgångspunkt i den föreslagna upplösningen av det svenska spelmonopolet. Lagregleringen föreslås träda i kraft i början av 2019 för att tillåta privata spelaktörer att både agera och marknadsföra sig på den svenska spelmarknaden på lika villkor som de statligt ägda spelbolagen idag har. LÄS MER

  5. 10. Kvinnor och Gaming : Genus i World of Warcraft

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tess Lindwall; [2018]
    Nyckelord :Spelkultur; genus; World of Warcraft; feminism;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker genusskillnader i spelet World of Warcraft, om hur förutsättningarna ser ut, vad spelarna gör med dessa förutsättningar, samt hur detta reflekterar spelkulturen i spelet. Uppsatsen utgår från Judith Butlers genusteori om att könet är socialt konstruerat och upprätthålls genom en maktpolitisk struktur, samt genom språk och handlingar. LÄS MER