Sökning: "Strategi Skanska"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Strategi Skanska.

  1. 1. Indexanvändning i ramavtal : En strategi för att hantera en volatil marknad

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Sandra Herrgård; Clara Johansson; [2023]
    Nyckelord :inköp; ramavtal; indexreglering; volatil marknad; fasta priser; hedgeportfölj; Monte Carlo-simulering; riskreduktion;

    Sammanfattning : De senaste årens globala utveckling med pandemi, kriser och krig har satt Skanskas inköpsarbete på prov. Denna omvälvande situation har skapat en volatil marknad med en snabb prisutveckling, vilket har utmanat de befintliga prisklausulerna i Skanskas ramavtal som inte har kunnat hantera den verkliga kostnadsutvecklingen. LÄS MER

  2. 2. En Jämförelse av tre byggföretag och två kommuners Hållbarhetspraxis: Likheter och Skillnader i Utsläppsredovisningar av Växthusgaser, Energiförbrukning och Avfallshantering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :shadi jomaa; Ahmed Hamzat; [2023]
    Nyckelord :Energiförbrukning; avfallshantering; växthusgasutsläpp; livscykelanalys LCA och kommunalt byggande.;

    Sammanfattning : The background of the study explored greenhouse gas emissions, waste management, andenergy consumption within the construction and real estate sector, focusing on both municipalentities and private companies. The sector's environmental impact has become a centralconcern with an increased focus on sustainability and reduced climate impact. LÄS MER

  3. 3. Digitaliseringens inverkan på byggsektorn : En empirisk undersökning av användarupplevelser och värdeskapande genom implementering av en digitalstrategi

    Master-uppsats, KTH/Ledning och organisering i byggande och förvaltning

    Författare :Abdirahman Abdi; Sara Ali; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; Digital strategy; Value creation; Userfriendliness; Usability; Digitalisering; digital strategi; värdeskapande; användarvänlighet; användbarhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie undersöker användarnas upplevelser av en digital strategi och vilka värden somanvändarna upplever skapas av en digital strategi vid ett internationellt entreprenadföretag iSverige. Dessutom undersöker studien hur en digital strategi bidrar till hållbart byggande. LÄS MER

  4. 4. Cirkulär materialhantering inom väg- och anläggningsprojekt : En fallstudie av Skanska

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Saga Stugholm; [2022]
    Nyckelord :circular economy; construction industry; waste management; material flow analysis; cirkulär ekonomi; byggbranschen; infrastruktur; avfallshantering; materialflödesanalys;

    Sammanfattning : Idag står byggbranschen för 20% av Sveriges konsumtionsbaserade koldioxidutsläpp, och har blivit uppmärksammad i Sveriges strategi för cirkulär ekonomi som en nyckelbransch i omställningen till en cirkulär ekonomi. Detta då byggbranschen till stor del har linjära flöden idag, men det pågår arbete från både myndigheter och branschaktörer för att öka cirkulariteten av dessa flöden. LÄS MER

  5. 5. Hur företag kan få sina medarbetare att efterleva företagets vision, mål och värderingar : En fallstudie på Skanska Väg och Anläggning region Norr

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Martin Lundholm; [2020]
    Nyckelord :Behaviours; Experience feedback; Follow up; High performance teams; Leadership; Organisational culture; Genuine presence; Beteenden; Erfarenhetsåterföring; Företagskultur; Högpresterande team; Ledarskap; Genuin närvaro; Uppföljning.;

    Sammanfattning : Vad är hemligheterna bland världens bästa och mest framgångsrika verksamheter? Vad gör dessa högpresterande företag, organisationer och idrottslag för att skapa framgångsrika kulturer som efterlever den vision, mål och värderingar som utformats? I en förstudie som gjordes till detta examensarbete av studiens författare på det undersökta fallföretag Skanska Sverige AB år 2019, bedömde de intervjuade nyckelpersoner behovet av att ”nå ändå ut” med sina riktlinjer och få sina medarbetare att följa vision, mål och värderingar vara en högst central och betydelsefull kunskap. Denna problematik förekommer inte enbart i det undersökta fallföretaget Skanska, utan forskare såsom Schein (2004) och Wadström (2014) påpekar att det är bland de största utmaningarna och svårigheterna i dagens organisationer. LÄS MER