Sökning: "Textuppgift"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade ordet Textuppgift.

  1. 1. ”Jag tror att det är viktigt ur många perspektiv” : En kvalitativ studie om hur lärare uppfattar matematisk problemlösning i förskoleklass och årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Bergström; [2023]
    Nyckelord :problem solving; preschool class; elementary school; ways of experiencing; phenomenography; problemlösning; förskoleklass; årskurs 1–3; lärares uppfattning; fenomenografi;

    Sammanfattning : Matematisk problemlösning är för elever ett utmanande område som är beroende av att lärare har en genomtänkt plan för hur undervisningen ska struktureras. De olika syner som visat sig finnas på problemlösning har vidare inspirerat till den här studiens syfte, vilket är att synliggöra olika uppfattningar av vad problemlösning i förskoleklass och årskurs 1–3 innebär. LÄS MER

  2. 2. Problemlösning på lågstadiet : Hur lärare beskriver ett matematiskt problem och sitt arbete med problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mina Hana Ashmoni; [2023]
    Nyckelord :problem solving; teachers working methods; teachers descriptions of a mathematical problem; primary school; problemlösning; lärares arbetssätt; lärares beskrivningar av ett matematiskt problem; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur fem undervisande lärare i årskurserna F-3 beskriver ett matematiskt problem och hur de förhåller sig till undervisning i problemlösning. Den valda metoden är semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Strategier i multiplikation : Automatisering och textuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Simon McGinley; Henrik Lindeqvist; [2022]
    Nyckelord :Multiplikation; automatisering; textuppgifter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utforska vilken roll automatiseringen av multiplikationstabellerna har i matematik gällande lösandet av en textuppgift. Detta gjordes genom en metod som baserades på upprepning och roteinlärning jämfördes med en annan metod som följer elevernas matematikboks upplägg. LÄS MER

  4. 4. Att förstå matematik : En studie om hur elever i åk 8 tolkar matematiska textuppgifter inom funktioner och koordinatsystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Youssef Dhraief; [2022]
    Nyckelord :text assignments; math; functions and coordinates; mathematical expressions; matematiska textuppgifter; funktioner och koordinatsystem; matematiska begrepp; matematik för högstadiet;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen i grundskolan innehåller ett flertal utmaningar i olika former för eleverna. Bland dessa utmaningar så finns textuppgifterna, som kräver både att eleverna förstår innehållet i texten och att eleverna ska forma en egen strategi för att lösa dessa. Misslyckas elever med någon av stegen fallerar hela uppgiften. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet inom matematikundervisningen : En systematisk litteraturstudie om hur undervisning i problemlösning kan anpassas till flerspråkiga elever i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Kim Bergehammar; Fanny Salvesen; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; andraspråkselever; matematikundervisning; problemlösning; textuppgift; scaffolding; representationsformer.;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie har som syfte att undersöka vad tidigare forskning visar om hur lärare undervisar i matematik med inriktning mot textuppgifter och problemlösning i flerspråkiga klassrum i lågstadiet. Vi vill också undersöka hur undervisningen kan anpassas för att gynna flerspråkiga elever. LÄS MER