Sökning: "Ungdomar med utländsk bakgrund"

Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade orden Ungdomar med utländsk bakgrund.

  1. 1. Kulturkrockar, identitet och ungdomar i Sverige : En studie om ungdomar med utländsk bakgrund i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Aya Torok; [2023]
    Nyckelord :Culture clashes; culture; identity; personal identity; identity creation; Kulturkrockar; kultur; identitet; personlig identitet; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Denna studie av ungdomar med utländsk bakgrund försöker skapa förståelse för ungdomars identitet i samband med kulturkrockar och se påverkan av att leva med två olika kulturer. För att ta reda på detta har denna huvudfråga använts: Hur upplever ungdomar med utländsk bakgrund att deras två kulturer och kulturkrockar påverkar deras identitet? Denna kvalitativa studie har innefattat en semi-strukturerad intervju och fem intervjupersoner som alla är utlandsfödda med utländsk bakgrund. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av barn och ungdomar med utländsk bakgrund : En kvalitativ undersökning om idrottsföreningar och RF-SISUs arbete med att inkludera barn och ungdomar med utländsk bakgrund i idrott

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jonathan Hinz Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Children and youths; Foreign background; Inclusion; RF-SISU Varmland; Sport association; Barn och ungdomar; Idrottsföreningar; Inkludering; RF-SISU Värmland; Utländsk bakgrund;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inkludering av barn och ungdomar med utländsk bakgrund är viktigt för att idrotten ska vara inkluderande för alla. Tidigare undersökningar visar att personer med utländsk bakgrund har svårigheter att bli en del av idrott på grund av språkliga brister, föräldrar, kultur, socioekonomisk status och ekonomi. LÄS MER

  3. 3. Hur kommuner arbetar för att öka valdeltagandet bland unga och personer med utländsk bakgrund

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Solin Tawfiq; Ellen Dahl; [2022]
    Nyckelord :Municipality; young people; foreign background; politics; political representation; cooperation; knowledge transfer; Kommun; unga; utländsk bakgrund; politik; politisk representation; samverkan; kunskapsöverföring;

    Sammanfattning : Sverige tillämpar representativ demokrati och för att de ska fungerar är det viktigt att alla är med och röstar för att välja sina representanter till riksdag, kommun och region. För att ett land ska betraktas som demokratiskt tillämpas allmän och lika rösträtt vilket ger medborgarna likgiltiga möjligheter och rättigheter att delta i politiken och kunna påverka. LÄS MER

  4. 4. ''Det är som att de lever dubbla liv'' : En kvalitativ studie om professionellas upplevelser av arbetet med identitetsskapande hos ungdomar med utländsk bakgrund, i särskilt utsatta områden. 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jasmin Zandi; Jehona Beqiri; [2021]
    Nyckelord :mellanförskap; socialpedagogik; segregering; integration; identitetsutveckling;

    Sammanfattning : Här nedan presenteras en studie med en kvalitativ ansats och hermeneutisk-fenomenologisk vetenskapstratidion där vi använt en metod med semistrukturerade intervjuer. Syftet med studien är att belysa socialpedagogers upplevelser av arbetet med identitetsskapande hos ungdomar med utländsk bakgund, i särksilt utsatta områden. LÄS MER

  5. 5. ”Vi normaliserar att alla är olika.” : Om inkluderande arbetssätt i den mångkulturella förskolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Nellie Persson; [2020]
    Nyckelord :Mångkultur; inkludering; exkludering; interkulturell pedagogik; barnkonventionen; socialpedagogik;

    Sammanfattning : Följande examensarbete fokuserade på pedagogiken i förskoleklasser som består av mångkultur. Mångkultur har många tolkningar och i detta arbete är det format för barn med utländsk bakgrund och behärskar mer än det svenska språket. LÄS MER