Sökning: "Ursula K. Le Guin"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Ursula K. Le Guin.

  1. 1. The Word for World is Forest : A multidisciplinary approach to teaching about genocide

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Marco Zalazar; [2023]
    Nyckelord :Genocide; Dehumanization; Peace Education; Le Guin; Cognitive Estrangement; Engaged Reading; Socratic Pedagogy;

    Sammanfattning : The current position proposed as a possible antidote to future human conflicts is to educate our students about the horrific consequences of past atrocities. To this end, this research paper will examine the possibilities of teaching the students to recognize and reject dehumanizing attitudes in society. LÄS MER

  2. 2. På tröskeln mellan världar : Fiktiv paratext i Frank Herberts Dune och Ursula K. Le Guins Four Ways to Forgiveness

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Andreas Rovio; [2023]
    Nyckelord :fiktiv paratext; paratext; narratologi; fiktionsteori; fiktion; science fiction; sf; le guin; herbert; dune; four ways to forgiveness; fiktiva världar; möjliga världar;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. #earth#enviroment#posthuman#sciencefiction#ecocriticism : eller, en ekokritisk läsning av science fiction-litteratur samt ett försök att sammanföra samtida klimatdiskussioner med framtidsgestaltningar av människan och hennes omvärld

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jacob Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Science fiction; ekokritik; posthumanism; Dune; The Left Hand of Darkness; Dawn; skönlitteratur; framtid; ekologi; klimatförändring;

    Sammanfattning : Uppsatsen gör en kvalitativ närläsning av utvalda passager i science fiction-verken Dune - Frank Herbert (1965), The Left Hand of Darkness - Ursula K. Le Guin (1969) och Dawn - Octavia E. Butler (1987). Materialet analyseras utifrån ett ekokritiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. A Worm in an Apple : An analysis of hegemonic masculinity, personal responsibility and the nature of the Shadow in Ursula K. Le Guin’s A Wizard of Earthsea

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Gwendolyn Maddy Hansson; [2022]
    Nyckelord :A Wizard of Earthsea; Ursula K. Le Guin; genre deconstruction; masculinity; hegemonic masculinity; personal responsibility; school culture; boy problem; fantasy literature; upper-secondary school; secondary school; English as a Foreign;

    Sammanfattning : In this paper, Ursula K Le Guin’s 1968 fantasy novel, A Wizard of Earthsea will be investigated in two ways. First, through a thematic analysis of the primary antagonist through a deconstructive close-reading technique. Second, through a pedagogic analysis of the depiction of hegemonic masculinity in the novel. LÄS MER

  5. 5. Is it queer enough? : Anti-normativity in Young Adult Literature: Acomparison between Carve the Mark, The Left Hand ofDarkness, and The Giver

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisa Strandberg; [2021]
    Nyckelord :queer theory; gender performativity; Roth; anti-normativity; heteronormativity;

    Sammanfattning : This essay explores how anti-normativity is achieved in Veronica Roth's novel Carve the Mark and uses Lois Lowry's The Giver and Ursula K Le Guin's The Left Hand of Darkness as points of comparison. It examines if Roth, Lowry, and Le Guin follow through with creating characters that are more than superficially queer by destabilizing gender and traditional attitudes towards identity markers. LÄS MER