Sökning: "accessibility resources"

Visar resultat 1 - 5 av 249 uppsatser innehållade orden accessibility resources.

  1. 1. Psykiatrikers uppfattning om fysisk aktivitet och fysioterapi vid depression och ångestsyndrom

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi och beteendemedicin

    Författare :Lovisa Sjödin; Lydia Hemmingsson; [2024]
    Nyckelord :perception; psychiatrist; depression; anxiety; physiotherapy; physical activity;

    Sammanfattning : Bakgrund: Depression och ångestsyndrom var 2019 de mest förekommande psykiatriska tillstånden. Trots den låga prioriteringen i de nationella riktlinjerna finns det studier som visat positiv effekt av fysisk aktivitet och fysioterapi för depressions- och ångestsymtom. LÄS MER

  2. 2. "Antingen är idrotten succé eller katastrof" : En kvalitativ studie om idrottslärares utmaningar med elever med NPF-anpassningar

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Johan Ahlström; Johanna Spring; [2024]
    Nyckelord :NPF-anpassningar; Stöd; NPF;

    Sammanfattning : Purpose and Research Questions: The purpose of the essay is to examine how well teachers in primary schools perceive that the education they have received has provided them with the prerequisites to meet students with neurodevelopmental disorders (NPF) in primary education.The study also aims to investigate the specific practices they employ and the professional development they have undertaken in connection to neurodevelopmental disorders. LÄS MER

  3. 3. LEARNING FOR ALL IN THE DIGITAL MUSEUM

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Tove Hjelm; [2023-02-20]
    Nyckelord :accessibility; online exhibitions; universal design for learning UDL ;

    Sammanfattning : Purpose: Due to the COVID-19 pandemic, museum have increased their exploration of digital means to reach their audience. Museums are obliged to ensure that digital initiatives are in alignment with legal standards and guidelines for accessibility. LÄS MER

  4. 4. Vad görs och hur? Gymnasielärares intryck av kollaboration med specialpedagogiska resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lilian Hemmingsson; [2023]
    Nyckelord :Collaborations; teachers; special pedagogy; individualized learning; didactics; hard of hearing.; Samarbeten; lärare; specialpedagogik; individanpassad undervisning; didaktik; hörselnedsättning.;

    Sammanfattning : Denna intervjustudie syftar till att undersöka gymnasielärares uppfattningar av samarbeten med specialpedagogiska resurser när det kommer till individanpassad undervisning där individplacerade elever med hörselnedsättning ingår. Ramfaktorteorin används som teoretisk utgångspunkt i analys av data. LÄS MER

  5. 5. Degree of Harmonisation of Simultaneous Use of Many ICT Platforms from Upper School Teachers’ Perspective : A Case Study at Internationella Engelska Skolan Tyresö

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Piotr Piotrowicz; [2023]
    Nyckelord :ICT platforms; ICT in school; ICT in education; Teachers perception of ICT; ICT usage in teaching practice; Usability of ICT platforms.;

    Sammanfattning : Teaching is one of the professions suffering from high workload and stressful work environment. The number of different ICT platforms used in school, their similarity in their purpose, complexity and differences in interfaces, make it very complicated for the new teachers to smoothly start effective teaching, due to lack of time and resources for comprehensive onboarding process. LÄS MER