Sökning: "analysschema kvalitativ metod"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden analysschema kvalitativ metod.
1. Fotboll och politik : En kvalitativ undersökning om hur rapporteringen av landslag från MENA-regionen respektive Europa konstrueras inom svensk sportjournalistik i samband med fotbolls-VM i Qatar 2022
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Tidigare forskning har visat att medias rapportering om olika länder, kulturer och etniciteter skiljer sig åt beroende på vad och vilka som porträtteras, vilket i synnerhet förtydligas kring framställningen av avvikande kulturer. Kunskap kring dessa förhållanden problematiseras även i sportsliga sammanhang, där forskning bland annat tittat närmare på medierepresentation utifrån ett ”vi” och ”dem”-tänkande. LÄS MER
2. Köp vårt budskap men inte vår produkt : En semiotisk bildanalys av Systembolagets kampanjbilder från 1950 till idag.
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Problemformulering och syfte: Syftet med undersökningen är dels att undersöka om och hur Systembolaget förändrat sina kampanjer över tid och dels hur Systembolaget upprätthållit sitt förtroende genom sina kampanjer. För att ta reda på det kommer vi kolla på några utvalda kampanjer som skapats av Systembolaget från 1950-talet till idag. LÄS MER
3. Vem har ansvaret i ett nätverk? En kvalitativ studie om ansvarsutkrävande och governancenätverk inom det regionala politikområdet kollektivtrafik.
Master-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte är att öka förståelsen av ansvarsutkrävande i governancenätverk. Teori: Det teoretiska ramverket utgörs av teorin om governancenätverk (Sørensen & Torfing, 2006). Inom ramen för governancenätverk används en modell med för ansvarsutkrävande i governancenätverk (Esmark, 2007). LÄS MER
4. En ny mansbild? : En kvalitativ studie av de manliga huvudkaraktärerna i serierna Skam och Normala människor
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : I denna uppsats analyseras de manliga huvudkaraktärerna i dramaserierna Skam (2016) och Normala människor (2020) med syfte att undersöka om det finns tendenser för en ny mansbild i media. För att undersöka detta användes teoretiska perspektiv som representation, stereotyper, genus, heteronormativitet och hegemonisk maskulinitet. LÄS MER
5. It’s a man’s world - En kvalitativ semiotisk studie om identitetsskapande och maskulinitet på Instagram
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Studiens syfte ämnar att skapa en djupare förståelse för hur maskulinitet konstrueras samt reproduceras. Teori: Vår referensram utgår ifrån Connells Hegemoniska maskulinitet, Hirdmans Genusteori, Socialisation, Social Identitet, Maskulin homosocialitet Metod: En kvalitativ semiotisk bildanalys innehållande sju kända svenska profilers Instagramkonton. LÄS MER