Sökning: "appraisal-teori"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet appraisal-teori.

  1. 1. ”Varför lyste hans öron röda?” Appraisal i noveller och textsamtal i svenska som andraspråk

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Gisela Bohlin; [2021-08-16]
    Nyckelord :Appraisal-teori; narrativ genre; evaluering; andraspråksinlärare; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I studien analyseras känslor och värderingar i noveller ur en antologi för andraspråksundervisning i syfte att belysa komplexiteten i det språk som andraspråksinlärare möter i narrativa texter. Utifrån begrepp inom appraisal-teorins ramverk har evalueringar i narrativa texter kunnat identifieras, kategoriseras och analyseras. LÄS MER

  2. 2. Inkorporera den egna rösten : En studie i hur första- och andraspråkstalande studenter i svenska väljer att inkorporera röster genom att referera och citera i akademisk text.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hanna Rudén; [2021]
    Nyckelord :Akademisk litteracitet; akademisk texttyp; SFL; appraisal teori; engagement; endorsment; source specification; textual integration;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att studera hur första- och andraspråkstalande studenter agerar i den akademiska gemenskapen med fokus på hur de inkorporerar röster genom att referera och citera. Studien samlade in data genom enkäter och texter som sedan användes för analys. LÄS MER

  3. 3. Organisationers användning av Facebook och Instagram : en fallstudie av Naturskyddsföreningens inlägg på sociala medier via appraisal- och genreanalys

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska

    Författare :Frida Arnhög; [2020]
    Nyckelord :appraisal; appraisal-teori; genreanalys; sociala medier; Facebook; Instagram; kommunikation; organisation; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Sociala medier kan med fördel användas av organisationer i kommunikationen utåt. Därför är det av intresse för forskning och språkkonsulter att undersöka hur organisationer kan och bör använda sociala medier. LÄS MER