Sökning: "arbete med flerspråkiga barn"

Visar resultat 21 - 25 av 217 uppsatser innehållade orden arbete med flerspråkiga barn.

  1. 21. ”Språket är en nyckel till allt det andra” : Huvudmannens ansvar och organisation rörande flerspråkiga barns rätt till språkutveckling

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Evertsson; [2023]
    Nyckelord :huvudmannen; förskolan; likvärdig; utbildning; flerspråkighet; modersmål; preschool; municipalities; quality work;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur huvudmän organiserar och skapar möjligheter för att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Mer specifikt riktas fokus mot förskolans uppdrag att ge varje barn förutsättningar att utveckla både det svenska språket och dess modersmål. LÄS MER

  2. 22. ”(...)om föräldrarna pratar med sina barn ute i hallen, då ska vi säga till föräldrarna´ni får prata svenska´” : Om flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Skye Petersson; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; interkulturalitet; monokulturalitet; inkludering; normer  ;

    Sammanfattning : Språk är en viktig del av varje persons identitet. I Sverige talas idag cirka 200 olika språk utöver svenska. Tidigare forskning visar dock att förskolor inte alltid arbetar med flerspråkighet på ett sätt där barnen har möjlighet att välja vilket språk de vill uttrycka sig på. LÄS MER

  3. 23. Flerspråkiga barn i förskolan : En studie om förskollärares arbete med barns flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alice Kongburan; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; modersmål; mångkulturell förskola; förskollärare; pedagog; strategier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares arbete med att främja flerspråkiga barns språkutveckling. Studiens fokus ligger på förskollärares syn på sin egen kompetens i arbetet med barns flerspråkighet och förskollärares strategier för att främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  4. 24. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Shovita Parajuli; [2023]
    Nyckelord :Preschool; Child; Language; Multilingualism; Mother tongue; Language development; Learning environment; Cooperation; Förskolan; Barn; Språk; Flerspråkighet; Modersmål; Språkutveckling; Lärmiljön; Samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Syftet besvaras med hjälp av de två forskningsfrågorna: Vilka strategier använder förskollärarna i arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan? Vilka möjligheter och utmaningar berättar förskollärare om när det gäller deras arbete med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan? Studien utgår från en kvalitativ intervjumetod där empirin består av intervjuer med fem förskollärare som arbetar med flerspråkiga barn och har bra kunskaper och erfarenheter att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  5. 25. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares berättelser om arbete med att främja barns flerspråkiga kompetens i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Fabiana Mendoza; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskollärare; strategier; förskola; språkutveckling; förstaspråk; modersmål.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare planerar och genomför det pedagogiska arbetet för att främja barnens flerspråkiga kompetenser i förskolan. Studien undersöker även utmaningar som förskollärarna möter i det pedagogiska arbetet samt samverkan mellan förkollärare, vårdnadshavare och flerspråkiga barn. LÄS MER