Sökning: "barn med funktionshinder i samhället"
Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden barn med funktionshinder i samhället.
11. Ett liv som adopterad : En kvalitativ studie om tre adoptivpersoners livserfarenheter
Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Det varierar stort i vilka erfarenheter barnen har med sig när de blir adopterade. Majoriteten av de barn som blir internationellt adopterade har i förväg kända särskilda behov på grund av exempelvis sjukdomar, funktionshinder eller svår social bakgrund. LÄS MER
12. Tvångsvård enligt 3 § LVU - särskilt om socialt nedbrytande beteende
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Utgångspunkten i svensk socialvård är att insatser ska ske på frivillig väg. I vissa fall måste dock samhället ha möjlighet att använda tvång mot den enskilde. Ett sådant tillfälle är när barn och unga far illa, antingen på grund av missförhållanden i hemmet, eller på grund av eget beteende, och samtycke till vård saknas. LÄS MER
13. Nöjda föräldrar med blandade upplevelser av stöd - En kvalitativ studie om hur föräldrar till funktionshindrade barn uppfattar det stöd som de fått från samhället och sitt nätverk
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur föräldrar till barn med funktionshinder upplever det stöd som de fått av samhället och sitt nätverk. Frågeställningarna är: • Hur fick föräldrarna reda på vilket funktionshinder deras barn har? Och hur blev de bemötta och stöttade i den nya livssituationen? • Är föräldrarna nöjda med det stöd de har fått? • Vilken typ av socialt stöd har varit till störst stöd för föräldrarna? Metoden som används i denna studie är kvalitativ. LÄS MER
14. Mellan vardag och politik : pedagoger på en grundsärskola resonerar kring meningsfullhet i sitt dagliga arbete
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : Bakgrund Särskolan har en speciell position i samhället. Barnen som undervisas där växer upp till ett liv som skiljer sig från livet en icke-funktionshindrad person lever. LÄS MER
15. Diagnostiseringens makt; En narrativ studie om ADHD-diagnostisering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) är ett neuropsykiatriskt funktionshinder som ungefär 3-5 procent av alla barn i skolålder är diagnostiserade för. Hälften av de barn som diagnostiseras har kvar symtomen i vuxen ålder. LÄS MER