Sökning: "barn språkinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 120 uppsatser innehållade orden barn språkinlärning.

  1. 1. Språkutveckling i förskolans pedagogiska dokumentation och skillnader mellan åldersgrupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Oscar Borsiin-Borring; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inom svensk förskola varierar barngruppernas sammansättning, inte minst vad gäller ålder. Eftersom barns utveckling och lärande kontinuerligt ska dokumenteras och följas upp i kvalitetsutvecklande syfte i förskolan, så väcker mitt intresse för att undersöka hur barns språkutvecklingsdokument i relation till barngruppens ålderssammansättning. LÄS MER

  2. 2. Pleasure reading for development of English as a second language : Pleasure reading at home and its effects in the English classroom. How pleasure reading in English can improve children’s comprehension of and proficiency in English as a second language.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elin Moberg; [2023]
    Nyckelord :English; Swedish; grades 4 to 6; English as a second language; language development; reading; pleasure reading; reading for language acquisition; language learning; Engelska; svenska; årskurs 4 till 6; engelska som andra språk; språkutveckling; läsning; nöjesläsning; läsning för språkinlärning; språkinlärning;

    Sammanfattning : This study aims to find an understanding of how pleasure reading outside of a classroom context can assist in the development of English as a second language. The study primarily seeks to examine what teachers and parents say about how the access to and active reading of English books in children’s home environment can benefit their language skills development in the classroom, and this has been done through qualitative interviews. LÄS MER

  3. 3. Pedagogens synsätt i arbetet med nyanlända och flerspråkiga barn i förskolan : En fenomenografisk analys av förskollärarens uppfattningar om arbetsformer med nyanlända och flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Manolea Alina; Panagiotidou Olimpia; [2023]
    Nyckelord :Preschool; new arrivals; multilingual; language learning; working methods; pedagogue; Förskola; nyanlända; flerspråkiga; språkinlärning; arbetssätt; pedagog.;

    Sammanfattning : Syftet i uppsatsen är att lyfta upp pedagogernas synsätt och uppfattningar om arbetet i förskolan med nyanlända och flerspråkiga barn. Uppsatsen utgår från en kvalitativ metod med förutsättning ett fenomenografisk perspektiv av ostrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Svensklärares erfarenheter av att arbeta med språkutveckling av talat språk hos nyanlända elever i ett flerspråkigt klassrum : med en inriktning på kooperativt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sara Svärd; Veronika Saliba; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända elever; utmaningar; resurser; kooperativt lärande; internationellt perspektiv; andraspråksinlärning; flerspråkighet; lärarroll;

    Sammanfattning : På grund av oroligheter i världen tvingas många människor på flykt från sitt hemland och söker skydd i ett annat land, däribland Sverige. Att lära sig det svenska språket är något som nyanlända barn och unga som anländer till Sverige tidigt behöver lära sig, något som tidigare forskning visat kan vara krävande både för de nyanlända eleverna och deras lärare. LÄS MER

  5. 5. Word-form recognition in 6-month-olds? Using event-related potentials to study the influence of infant-directed speech

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Bente Sand Aronsson; [2023]
    Nyckelord :Word-form recognition; event-related potentials; infant-directed speech; language acquisition; Igenkänning av ordformer; event-relaterade potentialer; barnriktat tal; språkinlärning;

    Sammanfattning : By 4.5 months infants listen longer to their names compared to matched foils, which is the earliest empirically demonstrated sign of word-form recognition. This ability develops gradually in the first year of life and becomes increasingly advanced. LÄS MER