Sökning: "begrepp och samband mellan begrepp"
Visar resultat 1 - 5 av 597 uppsatser innehållade orden begrepp och samband mellan begrepp.
1. Prisutveckling vid börsintroduktioner En kvantitativ analys av samband mellan företagsspecifika och externa faktorer i relation till börsnoteringars utfall.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : En börsnotering, även benämnd som börsintroduktion eller IPO (Initial Public Offering), markerar en avgörande fas i ett företags utveckling. Vid detta tillfälle erbjuds företagets aktier till allmänheten, en process som är både komplex och betydelsefull. LÄS MER
2. Den uppkopplade generationen : -En kvantitativ studie på ensamhet bland 18-35 åringar
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Levels of loneliness are high in young adults, meanwhile they are the most connected generations ever through social media. Potential links between loneliness and the increased use of social media is of sociological interest to study. LÄS MER
3. Resiliens hos elever med ADHD : En undersökning av stress, risk- och skyddsfaktorer på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ekström, Tove och Wiking, Maria (2023). Resiliens hos elever med ADHD – med fokus på stress, risk- och skyddsfaktorer på högstadiet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
4. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER
5. Laddinfrastruktur som verktyg : En studie om jämlikhetsfrågor i samband med utbyggnaden av laddinfrastruktur
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Denna kandidatuppsats i samhällsgeografi med inriktning på planering undersöker hur samhällsplanerare arbetar med att främja elbilar genom att bygga laddinfrastruktur. Uppsatsen lägger vikt vid samhällsvetenskapliga frågor snarare än tekniska i omställningen mot ett samhälle med fossilfria personbilar. LÄS MER