Sökning: "beröring dans"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden beröring dans.

  1. 1. Design för lärande i danssalen : En studie om danslärares kommunikation i gymnasial dansundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Sanna Lundström; [2023]
    Nyckelord :Dance; dance teaching; communication; design; didactics; multimodality; Dans; dansundervisning; kommunikation; design; didaktik; multimodalitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om hur danslärare i gymnasieskolan kommunicerar med elever under lektioner och hur de designar undervisningen för att skapa förutsättningar för lärande. I studien deltog tre danslärare från olika gymnasieskolor och datainsamlingen utfördes genom de kvalitativa metoderna videoobservationer och intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Shapes of Sounds

    L3-uppsats, Kungl. Konsthögskolan

    Författare :Rosanna Mercado-Rojas; Ami Kohara; Johanna Mårtensson; Sara Arrhenius; Åsa Andersson; [2022]
    Nyckelord :Venedig; video; installation; kropp; dans; beröring; scenografi; vindmaskin; speldosa; social code; collective; cooking; Blåkulla.;

    Sammanfattning : Shapes of Sounds is a publication that gathers reflections from and documentation of three sound art projects undertaken at Kungl. Konsthögskolan/Royal Institute of Art, by Ami Kohara, Johanna Mårtensson and Rossana Mercado-Rojas during 2018-2019. LÄS MER

  3. 3. Dansens didaktiska utmaningar i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kevin Jämthagen; Nabil El Haj Daoud; [2020]
    Nyckelord :Beröring; Idrott och hälsa; Feministiskt perspektiv; didaktiska utmaningar; kultur; könsroller; sociokulturellt perspektiv; dans;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka didaktiska utmaningar som lärare ställs inför i sin dansundervisning. Vi har avgränsat oss till didaktiska utmaningar som är relaterade till könsroller och kulturella skillnader. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa i dans på gymnasiet : En kvalitativ intervjustudie av idrottslärares uppfattning av dansundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Alex Cherif; [2020]
    Nyckelord :dans; könsroller; beröring; didaktiska metoder; lärare; elev; idrott och hälsa.;

    Sammanfattning : Dansundervisning i skolan innebär både möjligheter och utmaningar. Ämnesinnehållet dans presenteras i Skolverket (2011) som ett centralt innehåll elever ska lära sig, samtidigt som det i dans förekommer en otydlighet i vad ämnesinnehållet faktiskt ska innehålla. LÄS MER

  5. 5. ”Dans är gay, kan vi inte gå till gymmet?” : En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa bedriver dansundervisning och bemöter didaktiska dilemman

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ericsson Dan; Kryzanauskas Lukas; [2020]
    Nyckelord :Dans; idrott och hälsa; genus; beröring; exponering; didaktik; högstadiet; pragmatismen;

    Sammanfattning : Internationell och nationell forskning konstaterar att dansundervisningen i idrott och hälsa kan vara problematisk att genomföra på grund av de didaktiska dilemman som potentiellt kan uppkomma. Studiens syfte är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa i grundskolan år 7-9 arbetar med det centrala innehållet dans och vilka didaktiska dilemman som uppstår i undervisningen. LÄS MER