Sökning: "beröring dans"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden beröring dans.
1. Design för lärande i danssalen : En studie om danslärares kommunikation i gymnasial dansundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om hur danslärare i gymnasieskolan kommunicerar med elever under lektioner och hur de designar undervisningen för att skapa förutsättningar för lärande. I studien deltog tre danslärare från olika gymnasieskolor och datainsamlingen utfördes genom de kvalitativa metoderna videoobservationer och intervjuer. LÄS MER
2. Shapes of Sounds
L3-uppsats, Kungl. KonsthögskolanSammanfattning : Shapes of Sounds is a publication that gathers reflections from and documentation of three sound art projects undertaken at Kungl. Konsthögskolan/Royal Institute of Art, by Ami Kohara, Johanna Mårtensson and Rossana Mercado-Rojas during 2018-2019. LÄS MER
3. Dansens didaktiska utmaningar i idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka didaktiska utmaningar som lärare ställs inför i sin dansundervisning. Vi har avgränsat oss till didaktiska utmaningar som är relaterade till könsroller och kulturella skillnader. LÄS MER
4. Att undervisa i dans på gymnasiet : En kvalitativ intervjustudie av idrottslärares uppfattning av dansundervisning på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Dansundervisning i skolan innebär både möjligheter och utmaningar. Ämnesinnehållet dans presenteras i Skolverket (2011) som ett centralt innehåll elever ska lära sig, samtidigt som det i dans förekommer en otydlighet i vad ämnesinnehållet faktiskt ska innehålla. LÄS MER
5. ”Dans är gay, kan vi inte gå till gymmet?” : En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa bedriver dansundervisning och bemöter didaktiska dilemman
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Internationell och nationell forskning konstaterar att dansundervisningen i idrott och hälsa kan vara problematisk att genomföra på grund av de didaktiska dilemman som potentiellt kan uppkomma. Studiens syfte är att undersöka hur lärare i idrott och hälsa i grundskolan år 7-9 arbetar med det centrala innehållet dans och vilka didaktiska dilemman som uppstår i undervisningen. LÄS MER