Sökning: "betydelseskapande"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet betydelseskapande.

  1. 1. Minimal Colour-based Social communication and meaning-making communication practices

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Fatemeh Bakhshoudeh; [2023]
    Nyckelord :Research Through Design RTD ; Social Interaction Design; Friction-based Design; Colour-based Interaction;

    Sammanfattning : Advancements in technology have rendered social media an indispensable means of social communication. However, among the vast amount of data exchanged between users, there is often limited space for meaningful conversation and the cultivation of deeper interpersonal connections. LÄS MER

  2. 2. Nyanlända ungdomars språkutveckling och lärande i muntlig interaktion : En kvalitativ studie av interaktionen mellan svenska som andraspråkselever och lärare på språkintroduktionsprogrammet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Evelina Lindman; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; språkintroduktionsprogrammet; litteracitetspraktiker; interaktionsmönster; semantiska vågor;

    Sammanfattning : Kunskapen om undervisning för nyanlända ungdomar är viktig inför mitt kommande arbete som lärare. Därför var studiens syfte att undersöka muntlig interaktion i undervisning i svenska som andraspråk (sva) på språkintroduktionsprogrammet (SI). LÄS MER

  3. 3. Att läsa för målen och för att klara livet : Lärarperspektiv på litteracitetsundervisning på SFI studieväg 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Koko Molander; [2022]
    Nyckelord :litteracitetspraktiker; grundläggande läs- och skrivinlärning; vuxenutbildning; stöttning;

    Sammanfattning : Att utveckla sitt skriftspråk som vuxen och på ett andraspråk är en komplex situation som kräver mycket av den studerande, men också av läraren. Syftet med denna studie är att undersöka hur litteracitetsundervisning på Kommunal vuxenutbildning i svenska som andraspråk (SFI) inom den senare delen av studieväg 1 organiseras och kan förstås utifrån ett utvidgat perspektiv på litteracitet. LÄS MER

  4. 4. Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton : En kulturanalytisk studie av betydelser, meningssammanhang och representationer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Jenny Lindholm; [2022]
    Nyckelord :Kultur; media; identitetsprocesser; representationer;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras kortfilmen Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton (1975) utifrån hur olika betydelser konstrueras och gestaltas i filmen i samband med hur dessa gestaltningar tolkas och upplevs av publik. Den intersektion som föreligger inom spänningsfältet mellan kulturprodukt och filmpublik utgör en central del av uppsatsens intresseområde; vilket är varför de två sinsemellan olika materialkategorierna, dels filmen som kulturell artefakt, dels betraktares upplevelser, undersöks i samverkan. LÄS MER

  5. 5. Att skapa betydelse med vardagens texter. Betydelseskapande resurser hos kvinnor med kort studiebakgrund och inom sfi-utbildningen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Mimmi Rombach; [2021-05-24]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; sfi; grundläggande litteracitet; affordanser; multimodalitet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om kortutbildade vuxna utan grundläggande litteracitet och hur de interagerar med och skapar mening av vardagens texter. I arbetet benämns de verktyg med vilka individerna skapar förståelse för resurser och delas efter resursmodellen (Franker 2016) in i språkliga, litteracitetsanknutna och sociokulturella resurser. LÄS MER