Sökning: "betygsnivåer"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet betygsnivåer.

  1. 1. EU-taxonomins påverkan på en byggentreprenör och en utvärdering av taxonomiuppfyllnad i 13 miljöcertifierade projekt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Alice Arnesson; Caroline Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :EU Taxonomy; sustainability; construction contractor; new construction; BREEAM-SE; Taxonomiförordningen; EU-taxonomi; hållbarhet; byggentreprenör; nyproduktion; BREEAM-SE; Miljöbyggnad;

    Sammanfattning : För att skapa bättre förutsättningar att nå Parisavtalet och EU:s mål om klimatneutralitet har Europeiska kommissionen antagit Taxonomiförordningen, som kan beskrivas som ett klassificeringssystem för miljömässigt hållbara investeringar. Eftersom bygg- och fastighetssektorn bidrar till en stor andel av de globala koldioxidutsläppen finns ett kapitel i Taxonomiförordningens delegerande akt Climate Delegated Act med tekniska granskningskriterier som riktar sig särskilt mot bygg- och fastighetsverksamheter. LÄS MER

  2. 2. Hur gymnasielärare relaterar matematikuppgifter till olika betygsnivåer

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mattias Ragnarsson; [2023]
    Nyckelord :high school mathematics; grade levels; evaluation of assignments.; matematik gymnasiet; betygsnivåer; värdering av uppgifter.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur behöriga matematiklärare värderar matematikuppgifter och till vilken betygsnivå de kan relateras. Studien har genomförts som en kvalitativ studie baserad på tematisk analys. Åtta professionella matematiklärare har intervjuats och deras uttalanden har analyserats. LÄS MER

  3. 3. Bedömning och strategier i bildlärares undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Josefin Christensen; Li Hirvonen; [2023]
    Nyckelord :Art instruction; framework factors; assessment strategies; formative and summative assessment.; Bildämnet; ramfaktorer; bedömningsstrategier; formativ- och summativ bedömning.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker bedömning och strategier i bildundervisningen. Forskningsfrågorna syftar till att synliggöra vad verksamma bildlärare bedömer i elevernas arbeten, vilka bedömningsstrategier de använder sig av samt vilka utmaningar som kan urskiljas vid bedömningsarbete och betygssättning. LÄS MER

  4. 4. Vad är det som krävs i kraven? : En analys av kunskapskraven i Svenska 2 med hjälp av Blooms reviderade taxonomi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Monica Börlin; [2022]
    Nyckelord :Blooms taxonomi; Blooms reviderade taxonomi; lärande; läroplansteori; kunskapskrav; Svenska 2; gymnasiet;

    Sammanfattning : Det är inte alltid självklart vilka typer av kunskaper det är som testas i en kurs. Dessutom är inte skolväsendets föreskrivna styrdokument skapade ur intet, utan de är skapade utifrån en viss syn på kunskap utifrån sin tid. LÄS MER

  5. 5. Miljöcertifieringar, hur viktiga är dem idag? : En jämförelse av Miljöbyggnad, BREEAM SE och LEED.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ekoteknik- och hållbart byggande

    Författare :Karl Reinklou; [2022]
    Nyckelord :Miljöbyggnad; BREEAM SE; LEED; miljöcertifiering.;

    Sammanfattning : Det blir alltmer populärt med miljöcertifieringar på byggprojekt och det finns idag ett flertal olika system att använda sig av. Tre av de mest populära systemen i Sverige är Miljöbyggnad, BREEAM SE och LEED. Dessa tre miljöcertifieringssystem bedömer projekten på olika sätt, där Miljöbyggnad anses vara det enklaste av dem. LÄS MER