Sökning: "c-uppsats pedagogik genus"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden c-uppsats pedagogik genus.

  1. 1. Ett bra ledarskap : En intervjustudie om vad skolpersonal uppfattar sombra ledarskap i skolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Aron Gunta; [2018]
    Nyckelord :ledarskap; ledarskapsstil; kommunikation; motivation;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats i pedagogik är en kvalitativ studie som är baserad på̊ ledarskapsteorier och ledares egenskaper. Syftet med uppsatsen är att undersöka vad skolpersonal uppfattar som bra ledarskap i skolan. I uppsatsen presenteras en kort historisk bakgrund av ledarskapets förändring. LÄS MER

  2. 2. Hur uppfattar socialarbetare sin yrkesroll?

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Emma Fransson; Ida Skiöld; [2011]
    Nyckelord :genus; pedagogik; socialarbetare; yrkesroll; yrkesidentitet; uppfattningar.;

    Sammanfattning : Abstract Emma, F. & Ida, S. (2011). Hur uppfattar socialarbetaren sin yrkesroll? C-uppsats i pedagogik. LÄS MER

  3. 3. Kvinna föds inte till man, kvinna blir det

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Daniel Samuelsson; [2011]
    Nyckelord :Genus; heteronormativitet; homosociala band; medier; skola;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats är en kvalitativ studie om genus. Syftet med uppsatsen är att undersöka om och hur könsrollerna stärks i interaktionen mellan pedagog och elev samt även om detta är något märkbart elever sinsemellan i grundskolans yngre åldrar. LÄS MER

  4. 4. Byta roller eller bryta roller – bilderböcker ur ett genusperspektiv

    C-uppsats,

    Författare :Susanna Bothén; Elenor Vennström; [2009]
    Nyckelord :Genus; k;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Bakgrund: Genus är något som påverkar hela vårt samhälle i alla aspekter och situationer. Som lärare bör man vara medveten om den genusordning som finns och tillsammans med sina elever ifrågasätta och diskutera den. Därmed anser vi att temat genus är något man bör uppmärksamma och ständigt arbeta med i skolan. LÄS MER

  5. 5. Talutrymmets fördelning i den offentliga kommunikationen i klassrummet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ninna Andersson; Annika Haglund; [2007]
    Nyckelord :Pedagogik; kommunikation; samtal; genus; talutrymme; offentlig kommunikation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med vår C-uppsats är att få kunskap om hur talutrymmet fördelas i klassrummet, vilka elever som kommer till tals och vad de kommer till tals om. Vi var även intresserade av att jämföra vårt undersökningsresultat med lärares egna uppfattningar om hur det förhåller sig med talutrymmet i klassrummet. LÄS MER