Sökning: "dekorativ bild"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden dekorativ bild.

  1. 1. Multimodalt textskapande : En multimodal läromedelsanalys av läromedels erbjudna textskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Julia Assarsson; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; textskapande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den text vi möter i samhället har förändrats, då vuxna och barn dagligen möter texter som består av olika modaliteter så som filmer, skrift, musik och illustrationer. Att skapa texter där olika modaliteter samspelar är inte helt okomplicerat och det krävs övning för att utveckla elevernas multimodala textskapande. LÄS MER

  2. 2. En jämförelse mellan två läroböcker avsedda för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Gulalah Hoshyar Salam; Sangeeta Kerai; [2021]
    Nyckelord :Text; bild; samband mellan text och bild; läsförståelse och läsintresse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra två olika läromedel och hur sambandet mellan texten och bilden i dessa läromedel ser ut. Vidare ville vi se hur läromedlen lämpar sig för årskurs 1. Vår metod bestod av en kvalitativ textanalys samt läsbarhetsanalys. LÄS MER

  3. 3. "En bild säger mer än tusen ord" : Hur tre olika skönlitterärt uppbyggda läroböcker utformat bildstöd för årskurs 1.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Kim Simonsson; Elin Kraaijenbrink; [2020]
    Nyckelord :Visual support; multimedia learning; multimedia reading; textbook analysis; CTML; Mayer; previous knowledge; decorative; illustrative; narrative; explaining; picture text relationship; reading comprehension; Bildstöd; multimodal inlärning; multimodal läsning; läroboksanalys; CTML; Mayer; dekorativ; illustrativ; narrativ; förklarande; tidigare kunskaper; förhållandet mellan text och bild;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa studien syftar till att undersöka hur bildstöd är utformat i tre skönlitterärt uppbyggda läroböcker på ingångsnivå riktade mot årskurs 1 i svenska för att stödja elevers läsinlärning. Studien tar avstamp i Richard E. LÄS MER

  4. 4. Interaktionen mellan skrift och bild i läromedel för svenskämnet –en undersökning av två läroböcker som är avsedda för svenskämnet i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Evelina Borrestad; Annika Åström; [2019]
    Nyckelord :Läromedel; läroböcker; böcker; verktyg; sociosemiotik; förankringsrelation; avbytesrelation; multimodalitet; bildelement; skriftelement och textelement.;

    Sammanfattning : I två multimodala läromedel för svenska i grundskolans tidigare år har resultatet av studien visat på en tydlig interaktion mellan textelementen bild och skrift. Studien är baserad på en sociosemiotisk teori och frågeställningarna; hur skrift och bild integrerar med varandra och hur skiljer sig/liknar de två läromedlen varandra. LÄS MER

  5. 5. Bilders påverkan vid lösning av textuppgifter i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Winberg; Hanna Hultkvist; [2019]
    Nyckelord :dekorativ bild; essentiell bild; grundskola; matematik; representativ bild; schematisk bild;

    Sammanfattning : Texter i matematik är ofta multimodala, vilket innebär att de består av både ord, bilder och symboler. Forskning har visat att denna form av texter ställer höga krav på läsaren. Elever möter ofta olika sorters bilder, till exempel dekorativa, representativa och essentiella bilder, med olika syften i matematikundervisningen. LÄS MER